Renteradar

Innskuddsrentene øker, men fortsatt mye å spare for bankkunder

Økt konkurranse om boliglånskundene fører til at flere banker senker renten på boliglånsprodukter, ifølge Renteradars nyeste forbrukerrapport. Selv om noen banker har økt innskuddsrentene, går mange bankkunder glipp av mye penger ved å ha sparepengene på kontoer med lav rente.

Forbrukerrapporten for juni 2024 inneholder blant annet faktiske boliglånsrenter og topp 3 tilbud for ulike kundegrupper. Rapporten ser også på utviklingen i faste renter og beste renter for ulike innskuddskontoer.

Oppsummering av forbrukerrapporten juni 2024:

• Norges Bank holdt styringsrenten uendret: Norges Bank bestemte seg for å holde renten uendret på 4,5 %. Sentralbanksjefen forventer at renten vil forbli 4,5 % i 2024, men vil bli senket cirka 3 ganger i 2025.
  • Landkreditt og Sbanken har best tilbud i juni: Landkreditt og Sbanken er de bankene som oftest kommer opp som beste tilbud for de ulike aldersgruppene for Renteradars brukere på tvers av produkter.
  • Noen banker har satt ned sine listepriser også i juni: Hardere konkurranse om boliglånskundene gjør at flere banker velger å justere ned renten på noen boliglånsprodukter. NORDirekte (Skagerrak Sparebank), Sparebank 1 Nord-Norge og SR-Bank har alle satt ned renten for noen kundegrupper den siste måneden.
  • En god årlig effektiv rente ligger nå på 5,64 %: Det er 0,29 %-poeng lavere enn snittrenten på 5,93 %. Dette kan gi en årlig besparelse på ca. 8 700 kroner med et gjennomsnittlig boliglån på 3 millioner kroner.
  • Månedens tips: Sjekk om banken din tilbyr sparekontoer med høyere rente. Mange banker har lignende produkter med forskjellige renter. Se i nettbanken om du har den beste renten, eller vurder å bytte bank. Det tar bare noen minutter, og du kan tjene flere tusen kroner i året uten økt risiko.

Les vedlagt forbrukerrapport for mer informasjon.

Om Hayon / Renteradar

Hayon er et fintech selskap som driver forbrukertjenesten Renteradar. I tillegg utarbeider vi analyser om bankmarkedet.

Renteradar har over 190 000 registrerte brukere i Norge og vokser raskt. På Renteradar kan man enkelt sammenligne sine betingelser med beste relevante tilbud. Man kan sjekke ut beste tilbud og starte bankbytte eller enkelt forhandle på renten hos banken sin.

Følg pressemeldinger fra Renteradar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Renteradar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Renteradar