SINTEF med nye råd for utforming av grunnskoler
Rådene skal sikre at skoleanlegg planlegges og bygges til beste for lokalmiljøet.

Grunnskoler er viktige offentlige institusjoner og et skoleanlegg bør utgjøre kjernen i lokalmiljøet, hvor alle kan delta. Anleggene har en viktig rolle i bærekraftig stedsutvikling, og for å nå målet om et inkluderende, tilgjengelig og levende lokalmiljø. Skoleanlegget bør også kunne brukes utenfor skolens åpningstid.
– Ved plassering av skoler bør kommunen prioritere sentrumsutvikling. De bør undersøke hva skolen og tilhørende anlegg som flerbrukshall og svømmehall kan tilføre et sted, og hvordan det kan skapes sambruk med andre offentlige og private funksjoner i tettsteds- og byutvikling. Det sier arkitekt og seniorrådgiver Luise Schlunk i SINTEF.
– Man bør også legge til rette for trygge gang- og sykkelforbindelser for elevene, understreker hun.
Funksjoner og arealer
SINTEF har nå publisert to nye anvisninger. Byggforskserien 342.205 Grunnskoler. Planlegging og utforming beskriver overordnede hensyn ved planlegging og utforming av grunnskoler, 1.–10. klasse.
Den omhandler blant annet stedsutvikling, identitet og sambruk, planlegging og programmering, plassering på tomt, trafikksikkerhet og parkering, samt materialer og innredning.
Byggforskserien 342.207 Grunnskoler. Funksjoner og arealer beskriver ulike arealer i grunnskolen og hvordan de kan plasseres i forhold til hverandre, blant annet:
- Fellesarealer og spesialutstyrte læringsarealer, som er den mest offentlige sonen. Arealene kan også brukes av lokalsamfunnet og brukere utenfra.
- Det generelle læringsarealet (elevenes hjemmeområde), som er en mindre offentlig sone og består av klasserom, grupperom, torg og garderober.
- Administrasjon og lærerarbeidsplasser
– I tidlig fase av prosjektet er det viktig å bli enige om samspillet mellom skolens ulike arealer og hvilke funksjoner som bør plasseres nær hverandre og atskilt fra hverandre. Det er ikke mulig å oppnå nærhet mellom alle funksjoner, og man må bestemme hva som er viktigst i hvert enkelt prosjekt, sier Schlunk.
Begge anvisninger bør leses sammen.
Skolen som sosial arena
Samlokalisering og sambruk av skolens arealer med andre brukere kan skape en sosial arena der mennesker i alle aldre opplever et stimulerende fellesskap og blir kjent med hverandre. Derfor bør anlegget legge til rette for uformelle møter mellom barn og voksne.
– Hvert skoleprosjekt bør vurderes med hensyn til sambruk og samlokalisering med andre funksjoner. Det kan gi bedre ressursutnyttelse for flere virksomheter. For at samarbeidet skal lykkes, er det viktig med god planlegging og klare avtaler mellom skolen og eksterne brukere, sier Schlunk.
Tidlig i prosjektet bør man kartlegge omfanget av rom som skal benyttes av kulturskolen, korps og andre brukere, samt hvilke akustiske tiltak som er nødvendig i disse rommene. Konkrete behov når det gjelder antall lagerrom, størrelser og plassering avklares i planleggingsfasen i dialog med representanter for nærmiljø, kultur og idrett.
Viktig brukermedvirkning
I starten av et skoleprosjekt bør det også avklares hvem som skal være med i en brukermedvirkningsprosess.
– I arbeidet med programmering av arealer og funksjonsbehov er det viktig å få fram kunnskap, behov og vurderinger om utformingen fra skolens ulike brukergrupper, sier Schlunk.
Anvisningene er utarbeidet i samarbeid med Lise Larstuvold (Arkitektkontoret GASA), Lise Rystad (NSW Arkitektur) og Leif Daniel Houck (Spinn Arkitekter).
Kontakter
Luise SchlunkSeniorrådgiver
Tel:90068093Luise.Schlunk@sintef.noKathrine NitterSenior kommunikasjonsrådgiverSINTEF Community
Tel:+47 932 00 559kathrine.nitter@sintef.noBilder


Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
SINTEF deltar i hele fem av seks nasjonale KI-sentre11.6.2025 14:53:57 CEST | Pressemelding
Det er endelig bestemt hvem som blir Norges nye forskningssentre på kunstig intelligens. Sammen med sterke samarbeidspartnere får SINTEF en viktig rolle i regjeringens milliardsatsing.
Forskere lager app som skal hjelpe turister med å ta miljøvennlige valg10.6.2025 07:53:17 CEST | Pressemelding
Den grønne turistguiden skal gjøre det lystbetont for turistene å ta bærekraftige valg når de er i Norge. Nå skal forskere fra SINTEF og NTNU bistå dem i å gjøre gode valg.
Små leiligheter må ventileres smartere27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Minstekravene i TEK er ikke noen garanti for fullgodt inneklima i små leiligheter i byen. Det viser resultater fra et omfattende forskningsprosjekt ledet av SINTEF.
Sterk vekst i EU-prosjekter løfter SINTEFs resultater – advarer mot sviktende støtte til norsk næringsliv12.5.2025 11:19:05 CEST | Pressemelding
SINTEF hadde brutto driftsinntekter på 4,4 milliarder kroner i 2024 – en økning fra året før – drevet av sterk vekst i internasjonale forskningsprosjekter. Samtidig peker konsernsjef Alexandra Bech Gjørv på at svekket norsk støtte til næringslivets forskningsprosjekter truer både innovasjon og verdiskaping i Norge.
Detaljerte energimåledata fra 48 Oslo-skoler er nå tilgjengelig for forskning og næringsliv12.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Et omfattende datasett er nå åpent tilgjengelig. Dette kan gi nye muligheter for å utvikle smartere, mer energieffektiv og klimavennlig drift av bygninger, ifølge SINTEF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom