Slik unngår du leiebil-fellene i sommer

Les kontrakten nøye når du leier bil, spør hva den helt endelige prisen blir og sjekk bilen før du kjører av gårde. - Vær nøye når du leier bil. Det tryggeste er å leie fra de kjente aktørene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Om du er nøye når du leier bil, blir sommerferien god med fine opplevelser og smertefri billeie. NAF

Det er flere ting du bør tenke når du leier bil i sommer. Både pris og leievilkår varierer mellom selskapene og fra land til land.

- Derfor er det viktig å gå gjennom kontrakten nøye før du skriver under. Alt som reguleres av leieavtalen, bør komme frem i en skriftlig kontrakt, sier Sødal.

Sjekk forsikring før du leier bil

Det er viktig at du setter deg inn i hva som dekkes av forsikringen, hva du må betale for overkjørte kilometer eller for etterfylling av drivstoff. Det er heller ikke uvanlig at det oppstår uenighet i etterkant om karosseriskader på bilen.

Forsikringsvilkårene kan variere fra utleieselskap til utleieselskap, men skal fremgå av kontrakten du får. Skal du leie bil i utlandet anbefaler vi deg at du sjekker forsikringen ekstra nøye.

- En ansvarsforsikring i utlandet dekker ikke nødvendigvis like mye som en ansvarsforsikring i Norge. Du bør derfor vurdere om om du trenger tilleggsforsikring, sier Nils Sødal

Spar penger på forsikringen

Bilutleieselskapene vil alltid prøve å få deg til å kjøpe ekstra forsikringer, men det er ikke gitt at du trenger disse.

- Sjekk først hva dine egne forsikringer dekker før du tegner tilleggsforsikringer. Har du for eksempel egenandelsforsikring for leiebil, såkalt super CDW, gjennom NAF eller andre, kan du takke nei til dyre ekstraforsikringer og spare mye penger, sier Sødal.

Huskeliste ved utlevering av leiebil:

• Ha med både førerkort og kredittkort når bilen utleveres, og husk at det skal settes en øvre grense for sperret sikkerhet i kredittkortet ditt.

• Hvis flere skal kjøre bilen må navn på samtlige førere oppgis. Ofte krever leiebilselskapet at alle som skal kjøre bilen er til stede når den hentes.

• Gjør deg kjent med hva slags drivstoff bilen bruker og om tanken må fylles opp før tilbakelevering.

• Avklar hva som skjer hvis bilen får motorstopp og hvem som skal kontaktes ved en eventuell skade. Har du veihjelp, kan du ringe NAF når du kjører leiebil i Europa.

• Noter kilometerstand på kontrakten både ved ut- og innlevering. Ta gjerne bilde av kilometerstanden.

• Kontroller bilen nøye både ved ut- og innlevering for eventuelle skader. Ta bilde og sørg for at alle skader er påført skjema før du drar av sted.

Flere tips og en liste over forsikringer du kan vurdere eller sjekke om du har gjennom dine forsikringer finner du på naf.no

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.