Powered by Telemark

I gang med å planlegge Industriuka 2025 etter ny suksess i år: Nå gleder vi til å ta industrien i Telemark til Arendalsuka

Porsgrunn, 25. juni 2024 – Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth var noen av gjestene som besøkte Industriuka i Porsgrunn nylig. Oppsummeringen fra uken er at dette var en ny suksess for å skape fokus på industriens viktighet i Norge, Telemark og Grenland.

Håkon Haugli, adm. direktør i Innovasjon Norge og Ole Erik Almlid, adm. direktør i NHO.

- En ubetinget suksess og vi er alt i gang med å planlegge Industriuka 2025, sier Bård Stranheim som er daglig leder for teknologi- og industriklyngen Powered by Telemark som arrangerer Industriuka. I tillegg til å planlegge neste år, skal mange av oss sees igjen i Uke 33 hvor vi markerer Powered By Telemark i Arendalsuka, sier Stranheim.

Industriuka 2024 bestod av 5 dager med inspirerende og innovative arrangementer i Porsgrunn og Skien.

- Vi er stolt over å ha gjennomført et program med foredrag, debatter og sosiale tilstellinger. Det totale antall arrangement overgikk alle våre forventninger, sier Stranheim.

- 124 foredragsholdere har gitt oss innsikt og skape debatt rundt industripolitikk, CCUS, hydrogen og ammoniakk, nett og kortreist fornybar kraft, kjernekraft og nordisk samarbeid, AI, industri 5.0, datasenter, helseindustri. Det har vært et fantastisk arrangement. Nå skal vi gjøre det enda bedre neste år, sier Ole-Jacob Siljan som er styreleder for Power by Telemark og fabrikksjef ved YARA Porsgrunn.

Industriuka 2024 samlet et imponerende antall deltakere og arrangementer:

• Fem fulle dager med konferanser

• 124 engasjerende foredragsholdere

• 200 utstillere i messehallene

• 20 partnerarrangementer med fulle hus

• 600 deltakere på festmiddagen

• Besøk av statsministeren, to statsråder og en statssekretær

• Flere konsernsjefer og ledere fra teknologi- og industribedrifter

• Over 10.000 besøkende til ukas ulike arrangementer

Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth deltok. Videre hadde vi besøk av konsernsjef YARA Svein Tore Holsether, konsernsjef i Norconsult Egil Hogna, norgessjef i Google Tine Austvoll Jensen, CEO i ENRX Bjørn Eldar Petersen, styreleder i Schibsted Karl-Christian Agerup, konsernsjef i SINTEF Industri Eli Aamot som lanserer deres analyse «Industriløft». Ny leder i Norsk Industri Harald Solberg, en av USAs beste tech-forelesere Jennifer Wessels, og flere nestorer som blant annet Fredrik Baksaas

Bård Stranheim legger til:

- Industriens viktigste grønne møteplass: Industriuka har befestet sin posisjon som den viktigste møteplassen for det grønne skiftet i Norge. Yara, ENRX, Industri Energi og flere andre tunge aktører var sterkt representert som partnere, bidragsytere og deltakere. Industrien bygger nå videre på denne suksessen for å fremme bærekraftig og digital innovasjon og omstilling.

- Kulturelt samarbeid: Årets arrangement viste også et unikt samarbeid med Grenland Friteater og regionalt kulturliv, under mottoet "Kultur og industri til gjensidig glede". Dette partnerskapet understreker at for å nå fremragende teknologiske resultater, er vi avhengige av å skape fremragende kultur og kulturer!

- Prestisjefylt prisutdeling: Egde og Vianode ble tildelt Power Award for sitt innovative arbeid med digitale løsninger i bygging av en fabrikk til 2MRD. Fabrikken skal levere anoder til batteriproduksjon med 90% lavere fotavtrykk. Power Award gis i samarbeid med Sparebanken Sør.

- Klimapositive målsetninger: Under Industriuka ble det lagt frem et oppdatert veikart for klodens første klimapositive industriregion. Veikartet viser ytterligere grep fra industrien som sannsynliggjør måloppnåelse innen 2040, med en sterk understrekning av behovet for tilgang til fornybar kraft.

- Fremtidens Industriuka: Planleggingen for neste års Industriuka er allerede i gang, med datoer fastsatt. Neste års tema vil ha økt fokus på verdiskaping, klima og natur, som lover enda større engasjement og deltakelse. I valgåret 2025 blir det naturlig enda sterkere trykk på disse temaene.

- Fremragende tilbakemeldinger: Tilbakemeldingene fra årets deltakere har vært overveldende positive, med mindre enn 5% som sier at de ikke vil delta neste år. Allerede har nærmere 50 utstillere tegnet seg for deltakelse til neste års arrangement.

Industriuka 2024 har vist at samarbeid på tvers av bransjer, teknologi og kultur er nøkkelen til suksess i det grønne skiftet. Vi ser frem til å ønske enda flere velkommen til neste års arrangement.

- Fra å være en regional konferanse og messe er den i dag det viktigste møtestedet i Norge for det grønne digitale skiftet innen landbasert industri, sier Eyolf Bakke-Eriksen som er styreleder for Industriuka.

Andre fremtredende personer som besøkte til Industriuka 2024 var direktør i Cicero Kristin Halvorsen, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid og administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli.

De unge, generasjon Z, får også en sentral plass
- Mobilisering av generasjon Z er en stor mulighet og en utfordring for eksisterende næringsliv å nå frem til, sier Bård Stranheim. Denne målgruppen hadde derfor fått en sentral plass i årets Industriuka: En del av messeområdet er avsatt til å lage møteplasser mellom de unge og industrien.

For mer informasjon: www.industriuka.no

For ytterligere informasjon:

Bård Stranheim, daglig leder Powered by Telemark
baard@poweredbytelemark.no // 908 85 035

Eyolf Bakke-Eriksen, styreleder Industriuka
eyolf@industriuka.no // 922 60 110

Jostein Stensrud Køhn
, prosjektleder Industriuka

Jostein@poweredbytelemark.no // 905 08 067

Bjørn Richard Johansen, pressekontakt, Geelmuyden Kiese
brj@gknordic.com // 47 800 100

Powered by Telemark, Postboks 7, 3903 Porsgrunn. Kontorer er lokalisert til Herøya Industripark AS.

Kort om Industriuka 2024:
Industriuka hadde mer enn 600 bedrifter på besøk i Grenland 10.-14. juni og er et årlig arrangement i regi av industri- og teknologiklyngen Powered by Telemark. 2025 vil bli den 5 utgaven av arrangementet, som har sett sterk vekst siden oppstarten i 2021. I 2024 hadde Industriuka cirka 10.000 besøkende. Blant innledere i 2024 var Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth. Videre kommer direktør i Cicero, Senter for klimaforskning, et ledende, tverrfaglig klimaforskningsinstitutt, lokalisert i Oslo, Kristin Halvorsen, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid og administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli. Videre deltar konsernsjef YARA Svein Tore Holsether, konsernsjef i Norconsult Egil Hogna, norgessjef i Google Tine Austvoll Jensen, CEO i ENRX Bjørn Eldar Petersen, styreleder i Schibsted Karl-Christian Agerup, konsernsjef i SINTEF Industri Eli Aamot som lanserer deres analyse «Industriløft». Ny leder i Norsk Industri Harald Solberg, en av USAs beste tech-forelesere Jennifer Wessels, og flere nestorer som blant annet Fredrik Baksaas.

Egil Hogna, konsernsjef i Norconsult på Industriuka
Last ned bilde
Energiminister Terje Aasland (Ap)
Last ned bilde
Kristin Halvorsen, direktør ved CICERO Senter for klimaforskning og Torgeir Waterhouse i rådgivingsselskapet Otte
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) på Industriuka
Pia Prestmo i Heidelberg Materials på Industriuka
Last ned bilde
Statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Bård Stranheim, daglig leder for teknologi- og industriklyngen Powered by Telemark
Last ned bilde
Statsminister Jonas Gahr Støre. I bakgrunn Bård Stranheim, daglig leder for teknologi- og industriklyngen Powered by Telemark
Eyolf Bakke-Eriksen
Næringssjef i Skien, Monika Lønnebakke
Styreleder i Powered by Telemark og sjef i Yara Norge Ole-Jacob Siljan
Statsminister Jonas Gahr Støre møtte de unge på Industriuka
Last ned bilde
Tryggve Moe, banksjef Sparebanken Sør BM, Martin Nenseth og Jøran Bøch, Egde Consulting og Ole-Jacob Siljan, styreleder Powered by Telemark og fabrikksjef i Yara

Følg pressemeldinger fra Powered by Telemark

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Powered by Telemark på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Powered by Telemark