Nye drosjeregler fra 1. september: Alle som har drosjeløyve må være tilknyttet en sentral
I Statsråd i dag ble det innført krav om sentraltilknytning for alle som har drosjeløyve og om sentralløyve for de som ønsker å drive drosjesentral. De nye reglene trer i kraft 1. september 2024 og er endringer i yrkestransportloven.

– Vi skal ha en ryddig drosjenæring med gode arbeidsforhold og hvit økonomi. Kundene skal være trygge og vi skal ha et godt forbrukervern. Det må også bli lettere for kundene å orientere seg i markedet, og det mener vi at blant annet plikten om å være tilknyttet en sentral bidrar til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Kravet om tilknytning til sentral vil bidra til at det blir lettere for kundene å orientere seg i markedet siden de kan forholde seg til en sentral og ikke til den enkelte drosjeløyvehaveren. I tillegg vil det bidra til at politiet får enklere tilgang til drosjens posisjonsdata for å oppklare uønskede hendelser som skjer i forbindelse med drosjeturen.
– Dette er viktige lovendringer. I Hurdalsplattformen sier vi at vi skal sørge for tilknytningsplikt til drosjesentral, og det leverer vi på nå, sier samferdselsministeren.
Regjeringen ønsker en trygg drosjenæring, og har allerede innført strengere regler for å styrke kvaliteten og seriøsiteten i næringen. Blant annet ble det fra 1. juni 2023 innført krav om fagkompetanse for løyvehaverne. Regjeringens tiltak har gjort at antallet løyver har gått fra 18 141 1. juni 2023, til 15 440 løyver 24. juni 2024.
Frivillige organisasjoner trenger ikke løyve
Løyveplikten for drosje justeres også slik at ikke-kommersiell virksomhet faller utenfor løyvekravet. Dette betyr blant annet at frivillige organisasjoner, som ikke har mål om fortjeneste, ikke lenger er omfattet av løyveplikten.
Lovvedtaket følger hovedsakelig opp forslagene fra Drosjeutvalgets første delutredning som ble levert sommeren 2023.
Overgangsordninger
Samferdselsdepartementet arbeider med nødvendige endringer i yrkestransportforskriften som blir fastsatt i god tid før ikraftsettelsen 1. september 2024. Det kommer også til å fastsettes overgangsordninger for aktørene, blant annet knyttet til når sentraler må oppfylle alle krav og fra hvilket tidspunkt løyvehavere må være tilknyttet en sentral.
Dette er de nye reglene:
- Innføring av sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere.
- Innføring av sentralløyve med tilhørende objektive krav for de som ønsker å drive drosjesentral.
- Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, blant annet om posisjonsdata for drosjeturer og priser for drosjetjenester.
- Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.
- Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som løyvehaveren er tilknyttet.
For flere opplysninger, se:
Bilder

Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom