BankID BankAxept ruster seg i kampen mot hvitvasking – kjøper Beaufort
Gjennom tjenesten Kundesjekk har BankID BankAxept blitt en av de raskest voksende aktørene i det norske markedet for antihvitvaskingstjenester. Nå kjøper de selskapet Beaufort for å styrke satsingen videre.

– Vi er glade for å få den dyktige gjengen i Beaufort med på laget. Ved å kombinere vår kompetanse, kunnskap og innovasjonskraft, danner vi en solid helnorsk aktør som både kan øke innsatsen, styrke produktinnovasjon og utvide til nye markeder, sier Øyvind Brekke, administrerende direktør i BankID BankAxept.
Beaufort Solutions AS blir i første omgang et heleid datterselskap av BankID BankAxept AS, men vil på sikt fullt ut innlemmes i Kundesjekk.
– Markedet for antihvitvaskingstjenester er i stor utvikling. Vi ser derfor et tydelig behov for konsolidering, og har sammen med Beaufort kommet frem til at tiden nå er riktig for å satse videre sammen, sier Brekke.
Kjetil Anfinnsen, daglig leder i Beaufort, ser frem til å fortsette antihvitvaskingsreisen sammen med BankID BankAxept.
– Sammenslåingen med Kundesjekk gjør det mulig for oss å skape et produkt av internasjonal kvalitet, og som er helnorsk. Vi skal skape det beste produktet som er mulig for markedet, og som vil gjøre det enkelt for ansatte å jobbe med antihvitvaskingsarbeid – uten behov for å leie inn eksterne konsulenter, sier Anfinnsen.
Oppretter nytt forretningsområde
I forbindelse med oppkjøpet, etableres KYC (Know Your Customer, eller Kjenn Din Kunde på norsk) som et eget forretningsområde i BankID BankAxept. Området vil bli ledet av Eva Cecilie Sandberg, som kommer fra rollen som leder for Salg og Kundeopplevelse.
– Vi rigger oss nå for å ta betydelige steg i markedet, og levere ledende løsninger for kundekontroll og bekjempelse av hvitvasking og økonomisk kriminalitet. Med et mer robust og sammenkoblet lag vil vi jobbe mer i takt på tvers. Det kommer våre felles kunder til gode, sier hun.
Én felles kundeplattform
Kundesjekk og Beaufort tilbyr i dag begge tjenester innenfor antihvitvask. Når disse tjenestene og kundebasene slås sammen, skal det også lanseres en ny og oppgradert versjon av Kundesjekk-tjenesten.
– Vi skal ta med oss det beste fra dagens Kundesjekk- og Beaufort-plattform, og gå sammen for å realisere våre ambisjoner om å lage markedets mest brukervennlige saksbehandlingssystem for KYC og AML (antihvitvasking), lover Sandberg.
Hun poengterer viktigheten av at kundene til både Beaufort og Kundesjekk skal oppleve prosessen som logisk og knirkefri.
– Inntil videre vil ikke kundene merke noen endringer i selve tjenestene, men sammenslåingen betyr likevel et mer kraftfullt leveranseapparat og større innovasjonskapasitet, avslutter Sandberg.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom