Amedia lanserer byavisen RA Stavanger

Amedia etablerer RA Stavanger, en rendyrket lokalavis i og for Stavanger by.

– Stavanger trenger sin egen byavis. Det skal vi sørge for at byens befolkning nå får, sier konserndirektør Ingrid Skogrand i Amedia.

I høst får Stavanger sin egen byavis. RA Stavanger blir en digital nyhetsavis som skal være tettest på Stavanger og byens innbyggere. Avisen lanseres av Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, Amedia.

En moderne og spennende byavis

– Stavanger trenger sin egen byavis. Det skal vi sørge for at byens befolkning nå får. Derfor er vi stolte over å kunne fortelle at det vil skje i høst, sier konserndirektør Ingrid Skogrand i Amedia.

Den nye avisen skal hete RA Stavanger, og vil få tilhold på Domkirkeplassen midt i sentrum av byen.

– Rogalands Avis har en flott historie og har gjennom generasjoner betydd mye for folk i Stavanger. Det er en tradisjon vi vil bære videre. Samtidig vil vi gi Stavangers innbyggere en moderne og spennende digital byavis som setter dagsorden og er tett på det som skjer i byen. RA Stavanger skal være en frisk, freidig og folkelig byavis, sier hun.

Amedia er Norges største utgiver av aviser med mer enn 100 selvstendige titler og 20 partneraviser over hele landet.

– Etableringen i Stavanger gir Ameda fotfeste i en av landets største byer. Sammen med våre øvrige aviser i regionen, som blant annet Sandnesposten, Jærbladet og Haugesunds Avis, blir den nye byavisen viktig i Amedias strategi om å levere nyheter fra hele Norge til hele Norge, sier Skogrand.

Allerede over sommeren blir det mulig å kjøpe abonnement på RA Stavanger og samtidig knytte seg til Amedias totalabonnement +Alt som gir tilgang til alt innhold i Amedias avisnettverk, sportsplattformen Direktesport og podkastappen Untold.

Utfordrer mediemonopoler

– Nå skal vi ansatte en ansvarlig redaktør som skal lede arbeidet med å starte og utvikle RA Stavanger, sier Skogrand.  Hun opplyser at de er i sluttfasen og om kort tid regner med å kunne fortelle hvem den nye redaktøren blir.

– Med våre etableringer i storbyene Trondheim, Oslo og Kristiansand de siste årene, og nå i Stavanger, skaper vi avismangfold og utfordrer mediemonopoler. Vår tilstedeværelse gir bredere mediedekning til glede for dem som bor der og er viktig for å styrke lokaldemokratiet, sier hun.

– Stavanger er Norges fjerde største by med 150.000 innbyggere, og den vil vokse videre de nærmeste årene. Byen er inne i en spennende utvikling. Det er mange meninger om det som skjer, og et tydelig behov for en levende samfunnsdebatt og gode debattarenaer. Vår etablering av RA Stavanger er et bidrag for å få belyst viktige lokale spørsmål fra flere sider, sier Ingrid Skogrand.

– RA Stavanger blir en skarp, spennende og sann avis - partipolitisk uavhengig. Gjennom kritisk, åpen, uavhengig og redelig journalistikk skal avisen ivareta Stavanger-samfunnets og innbyggernes interesser, egenart og kultur. Vi skal gi ut en åpen og inkluderende avis i øyehøyde med de som bor i byen, sier hun.

Blant de første oppgavene redaktøren i RA Stavanger vil ta fatt på, er arbeidet med å  rekruttere medarbeidere til redaksjonen som til høsten skal møte byens befolkning med en ny og spennende avis. Skogrand forteller at de er på jakt etter medarbeidere med god lokalkunnskap og et godt kontaktnett som gjenspeiler det lokalsamfunnet de skal lage avis for.

Fjerde storbyposisjon på fire år

Ingrid Skogrand framholder at det norske mediemangfoldet er avhengig av norske ressurssterke eiere som kan etablere nye utfordrere.

Fire av de nyeste storbyetableringene i det norske medielandskapet er det Amedia som står bak. Med Nidaros og Avisa Oslo i 2020, KRS - Avisen Kristiansand i 2023 og RA Stavanger i år.

– De nye avisene bidrar til en sterkere redaktørstyrt lokal offentlighet med aviskonkurranse og mediemangfold i fire av Norges største byer. Det er Amedias formål å sikre sterke redaktørstyrte medier i hele Norge, i en knallhard global konkurranse om folks oppmerksomhet. Amedia er stiftelseseid, ikke børsnotert. Alt overskudd reinvesteres i journalistikken, og ikke som aksjeutbytte til private eiere, sier hun.

FAKTA OM RA STAVANGER

• RA Stavanger etableres som en digital byavis for Stavanger. Bak prosjektet står Amedia, som er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier.

• RA Stavanger blir en partipolitisk uavhengig avis som gjennom kritisk, uavhengig, åpen og redelig journalistikk skal ivareta Stavanger-samfunnets og innbyggernes interesser og beste.

• Med etableringen av RA Stavanger får Stavanger, som har 150.000 innbyggere i kommunen, et større mediemangfold. Det er viktig for lokaldemokratiet, samfunnsdebatten og er i innbyggernes interesser.

• Amedia gir ut mer enn hundre nasjonale, regionale og lokale avistitler i Norge, og har samtidig  20 partneraviser over hele landet.

Konserndirektør Ingrid Skogrand, Amedia. Epost: ingrid.skogrand@amedia.no Telefon: 951 34 674

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no