Elbil: Disse elbilnyhetene kommer seg raskest frem på langtur
Bilen som kjørte lengst i sommerens rekkeviddetest er samtidig langt fra den mest effektive fra Halden til Alta. - Ladetiden er vel så viktig som rekkevidden til bilen på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I elbiltestene til NAF og Motor testes både rekkevidden til bilene og hvor fort de lader. For å finne ut hvor lang tid bilene ville brukt på en kjøretur fra Halden til Alta, har vi brukt rekkevidde- og laderesultatene fra sommerens elbiltest. Strekningen tilsvarer rundt 2000 kilometer.
-Det utregningen viser er at det er kombinasjonen av ladetid og rekkevidde som er viktig på langturene, sier Sødal.
Renault Scenic E-Tech var den bilen som hadde kjørt lengst da det var igjen 10 prosent strøm på batteriet i rekkeviddetesten. Likevel er det 15 andre biler som er mer effektive på langturen fra Halden til Alta.
I en annen ende av skalaen finner vi Hyundai Ioniq 5 N, som var blant bilene som kjørte kortest i rekkeviddetesten. Ioniq 5 N er likevel femte raskeste bil mellom Halden og Alta fordi den lader raskt.
Aller raskest på den 2000 kilometers lange kjøreturen er Porsche Taycan, Xpeng G6 og Lotus Eletre. Disse bilene har både lang rekkevidde og lynrask lading.
-Mange av dagens biler har nok rekkevidde. Utviklingen nå handler om raskere lading. Bilene som var med i sommerens test viser at det er akkurat på ladetid utviklingen går raskt fremover nå, avslutter Nils Sødal.
Tabell: Topp 10 elbilnyheter fra Halden til Alta
Bil |
Antall ladestopp |
Total ladetid Halden - Alta |
Total ladetid + kjøretid Halden - Alta |
Porsche Taycan |
5 |
1:27:30 |
29:27:30 |
Xpeng G6 |
5 |
1:37:55 |
29:37:55 |
Lotus Eletre |
5 |
1:39:55 |
29:39:55 |
Kia EV9 |
5 |
2:03:10 |
30:03:10 |
Hyundai Ioniq 5 N |
7 |
2:26:25 |
30:26:25 |
NIO ET5 |
6 |
2:33:54 |
30:33:54 |
BMW i5 eDrive40 |
5 |
3:35:15 |
30:35:15 |
MG4 Extended Range |
5 |
2:39:40 |
30:39:40 |
Tesla Model Y RWD |
5 |
2:43:15 |
30:43:15 |
NIO EL6 |
5 |
2:43:40 |
30:43:40 |
Tabellen viser hvor mange ladestopp de ulike bilene ville trengt fra Halden til Alta, basert på hvor langt de kjørte i rekkeviddetesten. "Total ladetid Halden-Alta" er hvor lang tid bilene brukte på å lade 10 til 80 prosent i ladetesten, ganget med antall ladestopp de trenger fra Halden til Alta. Den siste kolonnen er total ladetid pluss kjøretid på 28 timer.
Fakta:
I denne øvelsen ser vi på hvor mange kilometer bilene kjørte i rekkeviddetesten fra 100 til 10 prosent. Ved 10 prosent må bilene stoppe og lade opp igjen til 80 prosent.
Antall ladestopp de ulike bilene trenger i løpet av den 2000 kilometer lange turen, og hvor lang tid de bruker på å lade fra 10 til 80 prosent, avgjør hvor lang tid bilene totalt må bruke på lading.
Mens noen biler kun trenger fem ladestopp på den lange turen, må andre stanse syv ganger for påfyll av energi.
I ren kjøretid tar turen rundt 28 timer, som er likt for alle bilene.
Merk at dette er et tenkt eksempel for å se hvilke biler som er mest effektive på langtur – i virkeligheten vil man ta hyppigere pauser og neppe kjøre hele strekket i ett.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Støtte til bomringer faller til 2019-nivået25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden bompengeopprøret i 2019 har færre støttet at bompenger kreves inn i bypakkene. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer får bomringer, samtidig er det færre som synes det er greit bompenger brukes på denne måten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: – Ikke lad elbilen i tordenvær23.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er sendt ut gult farevarsel for lyn over store deler av Østlandet mandag. – Ikke ha elbilen koblet til ladestasjonen når det tordner, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom