Digitalisering gjør flytteprosessen til og fra Norge enklere
Sommeren er høysesong for flytting. Skatteetaten har lansert to nye løsninger som gjør at alle norske og utenlandske statsborgere med elektronisk ID kan melde flytting til og fra Norge digitalt. Med dette er det for mange slutt på penn og papir i flytteprosessen.
– Denne våren har vi lansert en digital løsning for norske og utenlandske statsborgere som skal melde flytting til Norge, kan avdelingsdirektør for Folkeregisteret, Roar Sellevoll, fortelle. – Og nylig fikk vi også en digital løsning for å melde flytting ut av Norge.
Tjenestene ligger tilgjengelige på skatteetaten.no/flytte/
Tidligere har begge skjemaene vært papirbaserte, men nå kan alle med elektronisk ID logge seg på skatteetaten.no og melde flytting digitalt.
Mer effektivt å melde flytting til Norge
Innflyttingsprosessen er en viktig brikke for den enkeltes integreringsprosess til det norske samfunnet. – Utenlandske personer som blir registrert som bosatt i Norge, får tildelt norsk fødselsnummer. Det er viktig for både den enkelte og for virksomhetene som bruker opplysningene i Folkeregisteret, at denne prosessen fungerer godt, sier Roar Sellevoll.
Den nye digitale løsningen for å melde flytting til Norge gjør prosessen langt mer effektiv for brukerne.
– Tidligere måtte innflyttere skaffe seg oversikt over nødvendige dokumenter og ta med flere fysiske dokumenter til ID-kontroll, sier Sellevoll. Nå får de som bruker den digitale løsningen informasjon som er tilpasset deres situasjon og som veileder dem om hvilken dokumentasjon de må legge frem for å bli registrert som bosatt i Norge. På denne måten kan de stille bedre forberedt til timen sin.
Sellevoll kommer med en viktig presisering: – De som skal melde flytting til Norge må fortsatt bestille time for en ID-kontroll hos oss, så her er det ingen endring fra tidligere. Du vil ikke få ferdigbehandlet meldingen din om flytting før en slik ID-kontroll er gjennomført.
Har fått bedre oversikt over hvor mange som flytter ut av Norge
– Å digitalisere løsninger som å melde flytting inn og ut av landet, vil bidra til at de som flytter faktisk melder fra, sier Sellevoll. Han kan fortelle at den digitale løsningen for å melde flytting fra Norge allerede har vist en effekt, ved at antall flyttemeldinger har økt med ca. 44 prosent fra året før.
De to digitale løsningene er en del av en modernisering og digitalisering av Folkeregisteret som har pågått de siste årene, som har ført til mer brukervennlige tjenester og et mer oppdatert Folkeregister. – Med en ventet befolkningsvekst og et mer mobilt samfunn, er det viktigere enn noen gang at vi har god oversikt over hvem som faktisk oppholder seg i Norge, sier Sellevoll.
Fakta om Folkeregisteret:
Folkeregisteret er en nasjonal felleskomponent og inneholder nøkkelopplysninger om alle som bor og har bodd i Norge. Rundt 3.500 virksomheter bruker opplysninger fra registeret. Brukerne er offentlige og private aktører, som helsevesenet, kommunene og Nav, banker, forsikringsselskaper og idrettsklubber.
Folkeregisterets opplysninger er også en viktig datakilde for store deler av samfunnet. For eksempel er opplysninger om alder og bosted viktig for kommunenes samfunnsplanlegging.
Nøkkelord
Kontakter
Erlend FossbakkenFungerende pressesjef
Tel:94501000presse@skatteetaten.noBilder
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Foreslår et nytt samordnet aksjeeierregister13.1.2025 12:11:21 CET | Pressemelding
Skatteetaten og Brønnøysundregistrene har utredet fire konsepter som kan gi myndighetene tilgang til riktige opplysninger om hvem som eier hvilke aksjer. Det er nå åpent for høring på anbefalt konsept.
Rekordmange ser på tallene: Nå kan du sjekke skattekortet for 202516.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
For å være sikker på at du ikke betaler for mye skatt eller unngå at du får restskatt, bør du sjekke at opplysningene i skattekortet er riktige. Fra og med i dag er skattekortet for inntektsåret 2025 tilgjengelig på skatteetaten.no.
Skatteetaten advarer: Mange forsøk på svindel når skattekortene gjøres tilgjengelig15.12.2024 11:55:00 CET | Pressemelding
Mandag 16. desember får de fleste nordmenn melding om at skattekortet er klart for å sjekkes. Dette utnyttes av svindlere som driver med phishing.
Skatteetaten åtvarar: Mange forsøk på svindel når skattekorta blir gjorde tilgjengeleg15.12.2024 11:55:00 CET | Pressemelding
Måndag 16. desember får dei fleste nordmenn melding om at skattekortet er klart for å bli sjekka. Dette blir utnytta av svindlarar som driv med phishing.
Storkontroll av serveringsstader over heile landet: Fann feil hos halvparten11.12.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Skattepatruljen i Skatteetaten fann feil hos 84 av dei 168 kontrollerte serveringsstadene i ein stor kontrollaksjon i julebordsesongen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom