Digitalisering gjør flytteprosessen til og fra Norge enklere
Sommeren er høysesong for flytting. Skatteetaten har lansert to nye løsninger som gjør at alle norske og utenlandske statsborgere med elektronisk ID kan melde flytting til og fra Norge digitalt. Med dette er det for mange slutt på penn og papir i flytteprosessen.

– Denne våren har vi lansert en digital løsning for norske og utenlandske statsborgere som skal melde flytting til Norge, kan avdelingsdirektør for Folkeregisteret, Roar Sellevoll, fortelle. – Og nylig fikk vi også en digital løsning for å melde flytting ut av Norge.
Tjenestene ligger tilgjengelige på skatteetaten.no/flytte/
Tidligere har begge skjemaene vært papirbaserte, men nå kan alle med elektronisk ID logge seg på skatteetaten.no og melde flytting digitalt.
Mer effektivt å melde flytting til Norge
Innflyttingsprosessen er en viktig brikke for den enkeltes integreringsprosess til det norske samfunnet. – Utenlandske personer som blir registrert som bosatt i Norge, får tildelt norsk fødselsnummer. Det er viktig for både den enkelte og for virksomhetene som bruker opplysningene i Folkeregisteret, at denne prosessen fungerer godt, sier Roar Sellevoll.
Den nye digitale løsningen for å melde flytting til Norge gjør prosessen langt mer effektiv for brukerne.
– Tidligere måtte innflyttere skaffe seg oversikt over nødvendige dokumenter og ta med flere fysiske dokumenter til ID-kontroll, sier Sellevoll. Nå får de som bruker den digitale løsningen informasjon som er tilpasset deres situasjon og som veileder dem om hvilken dokumentasjon de må legge frem for å bli registrert som bosatt i Norge. På denne måten kan de stille bedre forberedt til timen sin.
Sellevoll kommer med en viktig presisering: – De som skal melde flytting til Norge må fortsatt bestille time for en ID-kontroll hos oss, så her er det ingen endring fra tidligere. Du vil ikke få ferdigbehandlet meldingen din om flytting før en slik ID-kontroll er gjennomført.
Har fått bedre oversikt over hvor mange som flytter ut av Norge
– Å digitalisere løsninger som å melde flytting inn og ut av landet, vil bidra til at de som flytter faktisk melder fra, sier Sellevoll. Han kan fortelle at den digitale løsningen for å melde flytting fra Norge allerede har vist en effekt, ved at antall flyttemeldinger har økt med ca. 44 prosent fra året før.
De to digitale løsningene er en del av en modernisering og digitalisering av Folkeregisteret som har pågått de siste årene, som har ført til mer brukervennlige tjenester og et mer oppdatert Folkeregister. – Med en ventet befolkningsvekst og et mer mobilt samfunn, er det viktigere enn noen gang at vi har god oversikt over hvem som faktisk oppholder seg i Norge, sier Sellevoll.
Fakta om Folkeregisteret:
Folkeregisteret er en nasjonal felleskomponent og inneholder nøkkelopplysninger om alle som bor og har bodd i Norge. Rundt 3.500 virksomheter bruker opplysninger fra registeret. Brukerne er offentlige og private aktører, som helsevesenet, kommunene og Nav, banker, forsikringsselskaper og idrettsklubber.
Folkeregisterets opplysninger er også en viktig datakilde for store deler av samfunnet. For eksempel er opplysninger om alder og bosted viktig for kommunenes samfunnsplanlegging.
Nøkkelord
Kontakter
Erlend FossbakkenFungerende pressesjef
Tel:94501000presse@skatteetaten.noBilder



Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Mandag går fristen ut: Nå må næringslivet levere skattemeldingen30.5.2025 08:58:37 CEST | Pressemelding
Fristen for å levere skattemeldingen for næringsdrivende og selskaper går ut mandag 2. juni. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark advarer mot vanlig misforståelse som koster dyrt.
Kassakontroller: Skatteetaten fant feil hos 20 av 2622.5.2025 09:49:19 CEST | Pressemelding
Kontroll av kassaapparat og personalliste ga nedslående resultater i Tromsø. Skatteetaten avdekket brudd på regelverket hos 20 av 26 kontrollerte virksomheter.
Klarspråkprisen til Skatteetaten6.5.2025 15:50:55 CEST | Pressemelding
Skatteetatens arbeid med klarspråk er viktig for både demokratiet og velferdsstaten, sier juryen om vinneren av klarspråkprisen 2024.
I dag går leveringsfristen ut: Dette skjer om du ikke leverer skattemeldingen30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Ved midnatt onsdag 30. april går fristen ut for å levere skattemeldingen. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark gir deg svaret på de vanligste spørsmålene som blir stilt til Skatteetaten.
Under en uke til leveringsfristen går ut: Hvis du ikke har sjekket skattemeldingen, begynner du å få dårlig tid24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skatteetaten viser at knappe 2,7 millioner har levert skattemeldingen og 1,3 millioner har fått skatteoppgjøret sitt. – Hvis du ikke har åpnet og sjekket skattemeldingen din, oppfordrer jeg deg på det sterkeste til å gjøre dette så snart som mulig, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom