Uno-X Mobility blir historiske med elbiler i Tour de France

Ingen andre lag har tidligere gjennomført Tour de France med kun elektriske teambiler til sine sportsdirektører. Uno-X Mobility blir dermed historiske når Tour de France starter i Firenze kommende lørdag.

Martine Behrens (Direktør for Škoda i Norge) og Thor Hushovd (Daglig leder i Uno-X Mobility Cycling AS). Foto: Connor Bryan / Wordup

- Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Sykkellaget vårt er et symbol på omstillingen vi har startet på, til å bli en fremtidsrettet mobilitetsaktør, og bruken vår av elbiler under Tour de France et godt eksempel på hvordan vi kan bidra til små, men positive endringer, sier administrasjon- og driftssjef i Uno-X Mobility Cycling AS, Anders Eia Linnestad.

Som et selskap i Reitan Retail, satser Uno-X Mobility stort i Norge og Danmark på lynlading for både person- og tungbilsektoren. Eia Linnestad forteller at selskapet derfor har jobbet sammen med arrangøren A.S.O og Škoda om å finne løsninger som sikrer at det lar seg gjøre å ta i bruk elbiler under årets ritt.

- Vi er svært stolte over å få stille med de elektriske bilene som brukes som en del av rittet under Tour de France. Dette er en stor milepæl for å synliggjøre at fremtiden er elektrisk, særlig ovenfor markeder som ikke har kommet like langt i denne utviklingen som det vi har i Norge. Det er inspirerende å få jobbe med Uno-X Mobility som med sin offensivitet drar en helt bransje og sport i en mer bærekraftig retning, forteller Martine Behrens, direktør for Škoda i Norge.

Det er Škoda Enyaq som brukes som elektriske teambiler under rittet.

Škoda er offisiell hovedsponsor for Tour de France, og Škoda-fabrikken stiller hvert år med over 200 arrangørbiler, der majoriteten for øyeblikket er plug-in hybrider.

- Derfor er det stort for den norske Škoda-importøren som bilpartner for Uno-X Mobility, at de ønsker å ta steget til helelektrisk. Det er også god timing med nye Enyaq som kjører lenger og lader raskere enn før, sier Behrens.

Et lite skritt på veien
- For å redusere CO2-utslipp fra store arrangement som Tour de France, ønsker vi som mobilitetsaktør å være med på å ta stegene i riktig retning når det gjelder kjøretøy, fortsetter Eia Linnestad og understreker at lade-infrastrukturen på landsbygda i Frankrike ikke er like god som vi er vant med i Norge.

- To elbiler blant en rekke andre fossile kjøretøy er fortsatt kun et lite skritt på veien mot et grønnere ritt, men det er et skritt i riktig retning, sier han.

De to elbilene Uno-X Mobility skal benytte under Tour de France frakter lagets sportslige ledelse gjennom løypen, i tillegg til at bilene er lastet med reserveutstyr, mat, drikke og annet utstyr til rytterne. Målet er å vise at det er fullt mulig å gjennomføre rittet med elbiler, og bidra til at andelen øker i årene som kommer.

- Vi har i tillegg investert i solcelleanlegg til lagbussen vår. Solcellene vil redusere bruk av dieselaggregat underveis i Tour de France til et minimum, og er derfor et viktig tiltak i tillegg til elbilene, sier Eia Linnestad.

Var spent på rekkevidden
Kjøring i sykkelløp kan ikke sammenliknes med normal kjøring. Derfor har det vært utfordrende å få full oversikt over rekkevidde uten å teste bilene i ritt. En Škoda Enyaq som er rigget for sykkelritt har en del spesialutstyr som må tas med i beregningen. Spesielt dreier dette seg om et stort takstativ med plass til 8 komplette sykler og hjul, noe som selvfølgelig er en vesentlig faktor med tanke på rekkevidde.

Testene laget har gjennomført i vår viste at det går fint å benytte elbilene i ritt som overstiger 200 km.

De siste testene og forberedelsene ble nylig gjort under Criterium du Dauphine i Frankrike. Sportsdirektør på Uno-X Mobility, Gino Van Oudenhove er svært begeistret når han forteller om lagets nyeste biler:

- Jeg må innrømme at jeg var skeptisk da de første planene om elbiler ble presentert. Men denne skepsisen ble raskt snudd helt om. Škoda Enyaq er en bil som passer perfekt til sykkelritt både med tanke på innvendig plass, respons fra motor og rekkevidde, sier Van Oudenhove.

Krevende logistikk under Tour de France
Et treukers etapperitt er i seg selv en svært krevende operasjon for et sykkellag, og mange vil nok tenke at ladelogistikk må være en tilleggsbelastning. Uno-X Mobility har imidlertid laget en god plan for hele rittet. Nettverket av ladestasjoner i Frankrike har blitt utvidet betraktelig de siste årene. I tillegg tilrettelegger arrangøren av Tour de France, A.S.O, for hurtiglading i startbyene hver eneste dag.

To biler som følger tett på løpet
Alle lag i Tour de France har anledning til å følge hver etappe med to teambiler. Bilene kjøres av lagets sportsdirektører og er de man ser følge etter rytterne på TV. I hver bil sitter det også en mekaniker som bistår rytterne ved punktering eller andre mekaniske utfordringer. Uno-X Mobility kjører henholdsvis Škoda Enyaq 85X RS SUV og Škoda Enyaq 85X Sportline SUV.

Martine Behrens, Alexander Kristoff og Thor Hushovd. Foto: Connor Bryan / Wordup
Škoda stiller med de elektriske bilene som brukes som en del av rittet under Tour de France.
Škoda Enyaq brukes som teambil for Uno-X Mobility under årets Tour de France.
Uno-X Mobility kjører henholdsvis Škoda Enyaq 85X RS og Škoda Enyaq 85X Sportline.
Škoda er offisiell hovedsponsor for Tour de France, og Škoda-fabrikken stiller hvert år med over 200 arrangørbiler.