Informasjonskontoret for farge og interiør

Bad på budsjett: Dette ville rørleggeren gjort

Å pusse opp et bad fra bunn er en betydelig utgift for de fleste. Mange bad er i fin teknisk stand, men noe daterte interiørmessig. Her er rørleggerens tips til hvordan du kan få et «nytt» bad uten store investeringer.

bad før og etter
FØR OG ETTER: Mange bad er i god teknisk stand, men visuelt utdaterte og kjedelige. Hva kan du gjøre for å heve førsteinntrykket, hva anbefaler rørleggeren, og hva kan du egentlig gjøre selv? ifi.no

Et scenario mange er kjent med: Du har kjøpt en ny bolig og du ser frem til å male, tapetsere, og møblere for å sette ditt personlige preg på huset. Kjøkkenet er ganske nytt, og det samme gjelder badet – det bare er i helt feil stil. Noe må gjøres, men du har ikke budsjett til å bytte ut hele badet ennå. Så hva gjør du? Vi har spurt rørleggeren.

– Hva vil du anbefale til de som vil gjøre en enkel og billig oppussing av badet?

– Ikke så mye, er det ærlige svaret fra Rørkjøp-medlem Espen Stene, som er daglig leder og rørleggermester i Romerike Bad AS. Svaret er kanskje litt nedslående for den ivrige gjør-det-selv-entusiasten, men årsaken hans er ikke urimelig: det er ikke så mye du kan gjøre før det blir dyrt.

Tenk fremover og bærekraftig

Stenes beste tips er å tenke et stykke frem i tid hvis du vil bytte på interiøret.

– Du kan skifte ganske elementære ting som baderomsinnredningen, armaturer, dusjkabinetter og -dører, badekar og toaletter. Da forandrer du mye på badet, og du kan selvsagt sette inn andre lamper og tilbehør, håndkleholdere, kule speil, høyskap, lagringsmuligheter – alt dette er også ting du kan ta ut og beholde når du skal pusse opp ordentlig.

Hvis du skal ta badet «om et par år», kan det nemlig være et godt tips å allerede nå tenke gjenbruk av det du kjøper inn. Da kan du skru ut innredning og dusjkabinett når badet skal rives, for så å sette det inn igjen.

Vent et år til

Når det kommer til dette med å ta snarveier for et raskt resultat, har Stene en tydelig oppfordring.

– Flis på flis ville jeg aldri gjort. Da fliser du inn gammel membran, gamle fliser, varmekabler, rør og så videre. Plutselig går det 100 000 kroner på ny innredning, mikrosement og alt, og da begynner det å bli kostbart likevel. Hva om varmekablene ryker to uker etterpå? Nei, vent heller et år til. Spar de tusenlappene til å få gjort en skikkelig jobb fra en veletablert og profesjonell entreprenør når du har råd.

Når det kommer til mikrosement svarer Stene at dette er et produkt i gjør-det-selv-segmentet som han som rørlegger forholder seg lite til. Han tipser om at du kan male flis, om det for eksempel er fargepaletten som er plagsom.

Godt arbeid lønner seg i lengden

– Vi håndverkere ønsker jo at badet skal totalrenoveres når du først skal pusse opp, og det er fordi det er mye rart i gamle bad. Vi ønsker ikke å dekke over eller bygge inn noe som kan gå i stykker, eller om det er en eksisterende feil eller mangel som ikke blir fanget opp. Det blir omfattende og dyrt om det må rives opp igjen.

Oppfordringen er med andre ord å heller holde ut med et bad man kanskje ikke liker så godt, og spare opp til en ordentlig totalrenovering når du først er i gang. På den måten unngår du risikable løsninger.

Dyktig håndverker gir trygghet

– Et annet tips er å tenke over tidsbruken til håndverkeren, om du skal bytte ting som innredning eller dusjkabinett. Totalsummen blir ofte glemt, det er ikke nødvendigvis slik at et rimeligere produkt som håndverkeren ikke kjenner til blir billigere til slutt, når det kostet flere timer i arbeidskraft å få montert det sammen.

– Husk også at en god håndverker er profesjonell, og du har reklamasjonsrett på våre produkter. Det er gull verd om det skulle oppstå noe i etterkant, avslutter Stene.

Dette kan du gjøre selv og midlertidig:

Mal overflatene

Ja, du kan male flis! Du kan også male baderomsinnredning, tak og lister.

Bruk folie strategisk

Har du en sliten benkeplate på badet som du har tenkt å bytte etter hvert, kan du slipe den ned og legge på en midlertidig folie. Du kan også foliere skapdører.

Bytt inventar

Kule speil, tøffe lamper og bedre oppbevaringsløsninger. Bytt ut det gamle badekaret med et moderne ett, og velg moderne dører til dusjkabinettet.

Planter og tekstiler

Grønne potteplanter og gode tekstiler hever kvalitetsfølelsen betraktelig uansett utgangspunktet på badet. Mange planter trives også i fuktige baderom, så lenge de får nok lys.

Kontakter

Chera WestmanDesksjef/informasjonskonsulentIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:404 31 080chera@ifi.no

Espen Stene foran arbeidsiblen sin
GODE RÅD: Espen Stene har vært i bransjen i mange år, og har vært med på oppussing av bad i alle størrelser.
Bad
IKKE BARE FLIS: En dyktig håndverker gir trygghet, men kan også komme med gode tips og idéer litt utenom det ordinære.
Før og etter overflateoppussing baderom
MALING: Flis kan absolutt males. Her har den mønstrete pynteborden øverst på veggen blitt sort.
Bad
ELEMENTÆRT: Med litt leting kan man finne baderomsinnredning som hever uttrykket på badet du har i dag, og som står i stil med det badet du vil ha til slutt.
Bad før og etter
FRA BUNN: Stenes anbefaling er å vente noen år til, så badet kan renoveres skikkelig når du først er i gang.

Om Informasjonskontoret for farge og interiør

IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.

Følg pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Informasjonskontoret for farge og interiør på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør