Her er Norges beste nabolag!

Nordberg i Oslo er landets beste nabolag, ifølge ny FINN-kåring. Brøset og Havstad i Trondheim følger hakk i hæl.

Oslos ordfører Anne Lindboe mottok prisen for Årets beste nabolag på vegne av Nordberg nabolag i Oslo mandag ettermiddag. Prisen ble delt ut i Nordberg barnehage av Eddie Sjølie, CEO i FINN, og FINN-maskot PuseFINN.

Nordberg på topp

Ifølge respondentenes tilbakemeldinger, er det Oslo-nabolaget Nordberg, som ligger i Bydel Nordre Aker - tett på friluftsområder som Sognsvann og Nordmarka, og sportsarenaen Ullevål stadion, som er Norges beste. Og nettopp turmuligheter løftes frem som en særlig fordel ved bydelen.

- Vi elsker jo å gå på tur her i Norge! Nærheten til flotte turmuligheter kan absolutt være med på å trekke opp attraktiviteten til et boligområde, sier boligekspert og leder i FINN eiendom, Jørgen Hellestveit.

Også Ørjan Haakonsen, produktansvarlig for Nabolag.no, poengterer at viktige faktorer som er avgjørende for livskvaliteten, er det som gjør at Nordberg ender opp på topp.

– Våre respondenter forteller at veier og hager er godt vedlikeholdt, og de som bor her opplever stor grad av trygghet, at det er gode turmuligheter og godt kollektivtilbud. I tillegg er det opplevd lavt støynivå. At naboene også rangerer skoler og barnehager høyt gjør nabolaget spesielt attraktivt for familier med barn, sier han.

Nabolag.no er tjenesten som står bak “Om nabolaget” i FINNs boligannonser. Denne infoen baserer seg på en kontinuerlig løpende spørreundersøkelse på Nabolag.no, der innbyggere svarer på spørsmål om nabolaget sitt, og gir score på kvaliteter som støy, oppvekstmiljø – og til og med naboskapet.

Få boliger til salgs

- At nabolaget Nordberg er populært, er det ingen tvil om. På FINN eiendom er dette et av nabolagene som får flest klikk og besøk i løpet av en uke. Det samme gjelder egentlig for hele Nordre Aker, som er den bydelen Nordberg ligger i. Boligannonser i dette området har hatt nesten 10 prosent flere besøk enn boliger i resten av Oslo hittil i år, forteller Hellestveit.

Jørgen Hellestveit er boligekspert og leder i FINN eiendom. Øystein Klock/FINN.

Hittil i år er det lagt ut 993 boliger til salgs i Nordre Aker, og innsikt fra FINN viser at det i snitt tar 29 dager å selge en bolig i dette området, mens snittet er 28 dager i resten av Oslo.

- Det stemmer at salgstiden i dette området er litt lengre enn vanlig, men husk at det selges få boliger her, noe som viser at når man først har bosatt seg her, så er det få som ønsker å flytte. I tillegg er det uvanlig mange eneboliger i området, forteller Hellestveit i FINN.

Norges ti beste nabolag (Nabolag.no):
1) Søndre Nordberg (Oslo)
2) Brøset / Bromstadekra (Trondheim)
3) Havstad (Trondheim)
4) Ringstadbekk (Bærum)
5) Åsli (Tromsø)
6) Vaulen (Stavanger)
7) Væretrøa (Malvik)
8) Kjelleviktoppen (Kristiansand)
9) Skogen (Oslo)
10) Bjerkåsen (Bærum)

Ordfører i Oslo, Anne Lindboe, er begeistret over at Norges beste nabolag ligger i hovedstaden.

– Det er så stas at Norges beste nabolag ligger rett ved Marka her i Oslo. Gratulerer til Nordberg! Gode turmuligheter og trygghet gir oppvekstvilkår som barna våre og foreldrene deres trives i, sier hun.

Ordføreren bruker kåringen som verdifull innsikt for fremtidens byutvikling.

– Når vi skal bygge mange flere boliger i Oslo fremover er dette verdier vi må ha med oss, sier Lindboe.

Oslos ordfører Anne Lindboe, PuseFINN, FINN-sjef Eddie Sjølie og barn fra Nordberg barnehage samlet for å feire prisen for Årets beste nabolag, som gikk til Nordberg nabolag i Oslo.

Naboskap med potensiale

Mens respondentene opplever at landets beste nabolag har høy kvalitet på både skoler, barnehager og til og med gateparkering, er det litt å gå på når det gjelder selve naboskapet.

– På generell basis ser vi at respondentene i undersøkelsen vår er mer fornøyde med faktorer som støynivå, opplevd trygghet og vedlikeholdte hager, enn naboskapet med folkene de bor i nærheten av. Det er jo litt trist, all den tid det faktisk er menneskene vi omgås som er med på å skape et nabolag, sier Ørjan Haakonsen i Nabolag.no.

Like fullt gjør høy score på flere kategorier at Nordberg kommer seirende ut som Norges beste nabolag i totalsum.

-Det kan godt være at en del nordmenn som ikke bor i Nordberg i Oslo får med seg denne kåringen og tenker “dette er helt feil, det er mitt nabolag som er det beste”. I så fall vil jeg oppfordre dem om å gå inn på Nabolag.no og svare på undersøkelsen vår, så kanskje nettopp ditt nabolag kommer best ut til neste år, sier Haakonsen.

Og selv om Nordberg kommer best ut totalt sett, ser man at andre nabolag topper listene i ulike underkategorier:

Her er innbyggerne mest fornøyd med vedlikehold av veiene:
1) Aker Brygge / Tjuvholmen (Oslo)
2) Jåttåvågen (Stavanger)
3) Bjørvika (Oslo)
4) Fornebu (Bærum)
5) Gauselbakken (Stavanger)
6) Grønland Torg (Drammen)
7) Billingstadsletta (
8) Hauglegda (Molde)
9) Strandheim (Molde)
10) Sloreåsen (Oslo)

Her er innbyggerne mest fornøyd med vedlikehold av hager / uteområder:
1) Aker Brygge / Tjuvholmen (Oslo)
2) Husvik (Tønsberg)
3) Fornebu (Bærum)
4) Vaulen (Stavanger)
5) Madserud (Oslo)
6) Husøy (Tønsberg)
7) Boganes (Stavanger)
8) Snarøya (Bærum)
9) Madlamark / Møllebukta (Stavanger)
10) Skarpsno (Oslo)

Her opplever innbyggerne mest trygghet:
1) Lysejordet (Oslo)
2) Fedje
3) Vibehaugen / Liahengslet (Kongsberg)
4) Sundgot / Kjerringneset (Ulsteinvik)
5) Trulsrudskogen (Oslo)
6) Storbukta (Honningsvåg)
7) Gimlekollen (Kristiansand)
8) Reppe / Ranheimsmo (Trondheim)
9) Sponviken
10) Julsborg /Veske / Vassdalen (Levanger)

Her er innbyggerne mest fornøyd med naboskapet:
1) Gilja (Gilja)
2) Berlevåg (Berlevåg)
3) Hånes / Bjørndalen (Kristiansand)
4) Leirsund (Leirsund)
5) Engerjordet (Bærum)
6) Hillarhaugen / Kattaneset (Sagvåg)
7) Vassøy (Stavanger)
8) Fortuna / Fortunalia (Trondheim)
9) Øyenkilen (Øyenkilen)
10) Rosendal (Rosendal)

Her opplever innbyggerne mest trygge uteområder for barna:
1) Sloreåsen (Oslo)
2) Gamlelinja / Ravnkroken (Oslo)
3) Sandøya (Sandøya)
4) Trulsrudskogen (Oslo)
5) Nordre Ås (Oslo)
6) Blystadlia (Oslo)
7) Hollum skog (Oslo)
8) Romolslia / Nyveilia (Trondheim)
9) Fedje (Fedje)
10) Steinsneshaugen / Austrheimsgrenda (Haugesund)

Her er innbyggerne mest fornøyd med turmulighetene:
1) Brekke / Svensenga (Oslo)
2) Kringsjå (Oslo)
3) Tonsenhagen (Oslo)
4) Eftasåsen / Oppsal (Oslo)
5) Vettakollen (Oslo)
6) Vallerudtoppen (Oslo)
7) Lyderhorn / Nedberget / Skålevik (Bergen)
8) Årvollskogen (Oslo)
9) Sognsvann (Oslo)
10) Gimlekollen (Kristiansand)

*Nabolag.no er en FINN-tjeneste som utvikler nabolagsprofiler (“Om nabolaget” i FINN-annonsen) basert på innbyggernes evaluering av egenskapene i de ulike bydelene. Egenskapene som vurderes er vedlikehold av veier, trafikk og kollektivtilbud, vedlikehold av hager og naboskap, opplevd trygghet, naboskap, støynivå, kvalitet på skoler og barnehager, turmuligheter og matvareutvalg. Innsikten er hentet inn over tid, og startet i 2013.