Frivillige skal rydde Nidelva for søppel

I slutten av august skal en storstilt ryddeaksjon langs Nidelva fjerne haugevis med søppel. Det er Microchip Technology, Trondheim kommune og Hold Norge Rent som samler frivillige fra flere lokale organisasjoner for å ta vare på elvas naturmangfold og turområder.

Hvor stammer forsøplingen fra: Aksjonen vil ikke bare fjerne søppel, men også bidra med nyttig data om kildene til forsøplingen. Foto: Hold Norge Rent

Onsdag 28. august går flere organisasjoner sammen for å rydde langs Nidelva, og over 150 frivillige deltar i aksjonen. Ideen kom fra teknologiselskapet Microchip Technology, og sammen med Hold Norge Rent og Trondheim kommune lar det seg gjøre å gjennomføre dette unike prosjektet. Nidelva har et rikt artsmangfold i og ved vannet, den strekker seg over 30 km fra Selbu til Trondheim, så det er stort behov for dyktige frivillige ryddere. Med god veiledning fra Hold Norge Rent vil frivillige fra Naturvernforbundet Trøndelag, Den ukrainske foreningen i Trondheim, Sparebank 1 SMN og LAMO Marked hjelpe Microchip Technology og Trondheim kommune med ryddedugnaden.

- Vi er begeistret over å se at så mange vil komme sammen for å rydde søppel. Dette viser hvor sterkt engasjementet for Nidelva er i lokalsamfunnet, sier prosjektleder Maria Waagsnes fra Hold Norge Rent.

- Aksjonen vil ikke bare fjerne søppel, men også bidra med nyttig data om kildene til forsøplingen. Dessuten gir denne aksjonen frivillige en mulighet til å gjøre en konkret innsats for å redusere forsøplingen i egen by, sier Waagsnes.

- Nidelva har et naturmangfold som vi ønsker å ta vare på og er viktig for oss. Langs elva er det også flere flotte turområder og muligheter for friluftsaktiviteter som er viktige å bevare for våre innbyggere, sier Line Fjørstad byråd for miljø, næring og samferdsel i Trondheim kommune.

null
Søppel langs elva: Frivillige kan forvente å finne mye plastsøppel. Foto: Hold Norge Rent

Forventer å finne mye plastsøppel

Forsøpling er et stort problem langs vassdrag og innsjøer over hele landet. Waagsnes sier hun antar at frivillige kommer til å finne opp til to tonn søppel, og at mesteparten av dette vil være plast.

- Plast er dessverre forventet å være det mest utbredte funnet på ryddeaksjonen vår, og dette samsvarer med nasjonale funn, sier hun.

En del av vårt samfunnsbidrag

- Rundt 120 frivillige som deltar er fra Microchip Technology i Trondheim. Microchip Technology er et internasjonalt selskap som er verdensledende på utvikling og produksjon av halvlederprodukter.

Selskapet ser dugnadsarbeid som ryddeaksjonen langs Nidelva som en del av sitt samfunnsoppdrag og gir alle ansatte to dager hvert år til disposisjon for å delta i veldedighetsprosjekter eller samfunnsnyttig arbeid.

- Ryddeaksjonen er en flott måte å bruke disse dagene på, forklarer Site Manager Frode Sundal fra Microchip Technology.

- Dette samarbeidet viser hvor viktig frivillig innsats og fellesskap er for å løse miljøutfordringer, avslutter Fjørstad.

Prosjektet er finansiert av Trondheim kommune og Sparebank 1 SMN.

null
Viktig med samarbeid: Frivillig innsats og fellesskap er viktig for å løse miljøutfordringer mener Trondheim kommune. Foto: Hold Norge Rent

Sarah Eugenie ØdegårdenKommunikasjonsrådgiver

Sarah har bakgrunn fra Aarhus Universitet hvor hun har jobbet med forskningsformidling, frivillige initiativer, samt atferdsdesign og bærekraft. Hun er prosjektleder for Hold Norge Rent-konferansen 2025 og utvikler kampanjer for HNRs nasjonale ryddedugnader. Sammen med kommunikasjonsavdelingen utarbeider hun strategier, innhold til sosiale medier og administrerer nyhetsbrev og nettsider.

Tel:+4792963452sarah.odegaarden@holdnorgerent.no