Krimekspert Olav Rønneberg til «Åsted Norge»

– Olav er, slik vi ser det, rett og slett en av Norges fremste krimeksperter, sier TV 2s programredaktør Trygve Rønningen. Til høsten blir Rønneberg redaksjonssjef for «Åsted Norge».

Krimekspert Olav Rønneberg skal lede «Åsted Norge»-redaksjonen fra høsten av. Foto: Yngve Sem Pedersen/TV 2.

Olav Rønneberg har lang fartstid i riksdekkende media. Han har de siste 25 årene dekket alle de store krimsakene i Norge – både som krimreporter i P4, senere i TVNorge, og som redaksjonssjef for krimprogrammet «Etterlyst» på TV3. Siden 2009 har han vært journalist, vaktsjef og krimkommentator i NRK.

Til høsten blir han altså redaksjonssjef for seersuksessen «Åsted Norge» på TV 2.

– Dette var rett og slett et tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Nå får jeg muligheten til å lede arbeidet med Norges største og mest anerkjente krimprogram, og det er utrolig spennende å få være med å bygge videre på dette konseptet. Jeg gleder meg stort til å jobbe med alle de dyktige menneskene både i redaksjonen og i produksjonen, sier Rønneberg.

Programredaktør og direktør for innholdsstrategi i TV 2, Trygve Rønningen, er glad og stolt over at «Åsted Norge» får en kapasitet som Rønneberg med på laget.

– Det er naturlig og ønskelig med fornyelse av et viktig og populært program som «Åsted Norge». Olavs innsikt i krimfeltet vil uten tvil være et sentralt bidrag når vi skal se på hvordan programmet skal leve godt også i framtiden, sier Rønningen og fortsetter:

– Olav har en imponerende bakgrunn og stor ekspertise, samtidig som han har en evne til å formidle historier på en engasjerende måte. Olav er, slik vi ser det, rett og slett en av Norges fremste krimeksperter – og han har stor troverdighet på feltet.

«Åsted Norge» produseres av produksjonsselskapet Mastiff for TV 2. Nåværende redaksjonssjef, Asbjørn Olsen, skal fortsatt bidra i en overgangsfase.

– Etter 140 direktesendte reportasjemagasiner gjennom snart seks år er det fornuftig å overlate stafettpinnen til andre. Programleder Jens Christian Nørve får nye oppgaver i TV 2 i 2025, og samarbeidet med ham, gjennom mange år, har vært som et harmonisk og velfungerende ekteskap. En ny programleder kan nå finne sin egen form med en ny redaksjonssjef, sier Olsen.

Han har gode ord å si om sin etterfølger:

– Olav Rønneberg kjenner jeg gjennom et langt liv i journalistikkbransjen, så dette kommer til å gå veldig bra. Jeg skal bidra i en overgangsfase, og så vil mine mange interesser føre meg inn i nye spennende arbeidsoppgaver enten her i Mastiff eller andre steder.

Siril Vatne MelingKommunikasjonsansvarlig

Vokteren, Kompani Lauritzen, Åsted Norge, Oslo fengsel, Norge bak fasaden, Evig singel, Huskestue, Skal vi danse, Love Island.

Tel:+47 970 43 166siril.vatnemeling@tv2.no