På topp i Europa: Norske flyplasser best på klimavennlige landinger og avganger
Ferske tall fra Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, viser at norske flyplasser er best i Europa på landinger og avganger som sparer utslipp og reduserer støy.

En mer klimavennlig landing, eller «Continous Descent Operations» (CDO) som det egentlig heter, defineres som en uavbrutt nedstigning fra marsjhøyde til landing
– Dette innebærer at flygningen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduseres motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen.
Det samme prinsippet gjelder for klimavennlige avganger, «Continous Climb Operations» (CCO), som er en uavbrutt klatring til marsjhøyde.
I mai måned fløy nesten 7 av 10 landinger og 9 av 10 avganger til og fra Norske flyplasser på den mer klimavennlige måten. Dette gir flyselskapene besparelser på drivstofforbruk, mindre CO2-utslipp og betydelig mindre flystøy.
Til sammenligning flyr under 5 av 10 av landingene og under 8 av 10 av avgangene i Sverige på denne måten. Hvis vi sammenligner med mer sentral-Europeiske land, er det for eksempel kun 1 av 10 av landingene i Tyskland og i underkant av 2 av 10 av landingene i Frankrike som flyr uavbrutt fra marsjhøyde til landing.
Norwegian best i klassen
Det er særlig to av de større flyselskapene som bidrar til at tallene blir så gode i Norge, nemlig Norwegian og Widerøe. I mai 2024 var ca. 80 prosent av ankomster og 95 prosent av avgangene fra Norwegian og Widerøe ved Norske flyplasser mer klimavennlige inn- og utflyginger.
– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.
I mai 2024 gjennomførte Norwegian og Widerøe 13 763 grønne innflygninger i norsk luftrom.
– Dermed er Norwegian og Widerøe med og bidrar til at Avinor er best i Europa på mer klimavennlige landinger og avganger, sier Pedersen.
Han påpeker at Avinor kontinuerlig jobber med å oppfordre flere flyselskap til å øke antallet CDO-landinger og COO-avganger.
– Vi i Avinor er opptatt av å ha et moderne luftrom og innflygingsprosedyrer som legger til rette for effektive landinger sparer flyselskapene drivstoff og CO2-utslipp reduseres.
Statistikk fra Europa:
Norge |
Sverige |
Danmark |
Finland |
Europa totalt |
UK |
Tyskland |
Frankrike |
|
Mer klimavennlige landninger |
69,47 % |
49,51 % |
47,11 % |
60,57 % |
31,89 % |
21,26 % |
12,16 % |
14,90 % |
Mer klimavennlige avganger |
92,48 % |
88,07 % |
86,47 % |
81,76 % |
76,10 % |
63,73 % |
73,84 % |
67,72 % |
Kilde: https://ansperformance.eu/
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor og HENT AS signerte milliardkontrakt for ny lufthavn i Bodø30.6.2025 14:30:00 CEST | Pressemelding
Avinor og HENT AS har i dag signert den endelige avtalen for byggingen av passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn. Partene har vært gjennom en nær ett år lang samspillsfase, og er nå enige om omfanget og målprisen for denne delen av prosjektet. Kontraktsverdien er om lag 1,9 milliarder kroner.
Skal snu flyene mot Norge25.6.2025 12:38:30 CEST | Pressemelding
Når Avinor og Norway Home of Skiing inngår et samarbeid er det med ett klart mål: flere internasjonale reisende skal velge Norge og norske alpindestinasjoner over andre mer etablerte reisemål i Europa.
Bjørn Inge Aune blir lufthavnsjef i Fagerlia: – En unik mulighet19.6.2025 11:20:58 CEST | Pressemelding
Avinor har tilsatt Bjørn Inge Aune (53) som Mo i Rana Lufthavn Fagerlias første lufthavnsjef.
Sommerutfarten er i gang på Flesland, og på de øvrige store flyplassene18.6.2025 15:16:45 CEST | Pressemelding
Torsdag 19. juni starter årets aller travleste uker på norske flyplasser.Totalt skal nesten 9 millioner passasjerer reise gjennom landets fire største flyplasser i løpet av skoleferien.
Går mot travel sommer på norske flyplasser18.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Fredag 20. juni markerer starten på skoleferien og årets aller travleste uker på norske flyplasser. 9 millioner passasjerer skal reise gjennom landets største flyplasser de neste ukene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom