Statens vegvesen

Strekningsmåling skal bedre sikkerheten i Freifjordtunnelen

Del

Onsdag 26. juni starter Statens vegvesen med automatisk gjennomsnittsmåling av fart (streknings–ATK) på Rv.70 Freifjordtunnelen.  

Streknings- ATK kan redusere antallet hardt skadde og drepte i med opp til 54 %.
Streknings- ATK kan redusere antallet hardt skadde og drepte i med opp til 54 %. Foto: Statens vegvesen

-Vi er snart ferdig med de siste tekniske testene og klare for å sette i gang med gjennomsnittsmålinger i Freifjordtunnelen, sier Hilde Halås Hasseløsæther, leder for ATK i Statens vegvesen. Dette er et godt sikkerhetstiltak, sier hun og viser til rapporter fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som sier at streknings- ATK kan redusere antallet hardt skadde og drepte i med opp til 54 %.

Anlegget som nå er etablert i Freifjordtunnelen, er første strekning med måling av gjennomsnittshastighet i Nordmøre og Romsdal. Det er fra før 3 streknings-ATK på Sunnmøre, men nord for Romsdalsfjorden har man til nå bare hatt fotobokser som måler hastigheten på et bestemt passeringspunkt, kjent som punkt-ATK.

Strekningen som kontrolleres er ca. 5,4 km, og går fra Bergsøya i Gjemnes til Flatsetøya på Frei. Oppstartstidspunkt er satt til onsdag 26. juni kl. 12:00.

Godt trafikksikkerhetstiltak

Streknings-ATK etableres på strekninger som har mange ulykker med drepte og hardt skadde, hvor det over tid har vært målt høye hastigheter i forhold til fartsgrensa på strekningen.

-ATK-kontrollerte strekninger er av de mest effektfulle trafikksikkerhetstiltakene vi har i verktøykassen, sier Hilde Halås Hasseløsæther.

Slik virker fotoboksene
Alle kjøretøy blir fotografert når de passerer fotoboksene. Det benyttes en spesiell blits for å ta dette bildet. Enkelte bilister har reagert på at det kan sees et lite rødt blink når de passerer fotoboksene. Dette er fordi litt av blitzlyset kan sees med det blotte øyet. 

Har du derimot kjørt for fort, får du også et gult lys-signal rett etter at du har passert den siste av fotoboksene. Det er satt opp en vanlig stolpe som gir et gult varsellys cirka 50 meter etter den siste boksen for å informere førerne som har kjørt for fort på strekningen.

Strekningene skiltes
Skilt for streknings-ATK som blir satt opp i forkant av strekningen har 2 kamerasymbol, samt underskilt med ordet ”Strekningsmåling” og fartsgrensen på kontrollstrekningen

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Transport og samfunn

* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)

Tel:953 00 727pressetos@vegvesen.no

Bilder

Streknings- ATK kan redusere antallet hardt skadde og drepte i med opp til 54 %.
Streknings- ATK kan redusere antallet hardt skadde og drepte i med opp til 54 %.
Last ned bilde
Hilde Halås Hasseløsæther er leder for ATK seksjonen i Statens vegvesen.
Hilde Halås Hasseløsæther er leder for ATK seksjonen i Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye