Jan Eggum synger sommeren inn med "Sommerdag" - en hyllest til de som liker seg best i skyggen

Ny singel fra kommende album er ute i dag. Det er en låt full av humor med et glimt i øye på ekte Eggum-vis.

Foto: Nina Djærff

Jan Eggum har etter en innholdsrik og variert karriere, gjort seg fortjent til å bli trukket frem som en bauta innen norsk musikk, både som tekstforfatter og artist. Høsten 2024 slipper han sitt 25.album, med 11 helt nye sanger. Albumet har fått navnet "Observatør", der Jan Eggum brilijerer nok en gang med sine nøyaktige beskrivelser og betrakninger fra sitt perspektiv som observatør i en årrekke.

"Sommerdag" er ute i dag, og er andre singel fra kommende album. En morsom liten sommerlåt om en annen type observatør, enn han som ble beskrevet i første singel "En del av deg". På denne låten handler det om en mann som sitter alene i skyggen på en sommerdag, der han foretrekker å være. Mens de andre mennene løper rundt i sola med tangatruser, sitter han der fullt tildekket og observerer. Kontrastene mellom folk er store. Jan forteller smilende:

- “Sommerdag” er om han som heller sitter i skyggen på kafeen på stranden, mens resten steker seg i solen.

Eggum har gitt ut plater med egne tekster og melodier siden 1975, som har betydd mange Spellemannpriser, godt salg og gode anmeldelser. Eggum har spilt aktivt live i hele sin karriere, både alene og med noen av Norges dyktigste musikere. I tillegg til et aktivt virke live, har han produsert tekster og låter i høyeste kvalitet i en årrekke, og etablert seg som en av de sterkeste stemmene i norsk visemusikk gjennom tidene.

Innspillingen av det nye albumet ble gjort på under en uke i Amper Tone studio, og Eggums vokal på hver låt er spilt inn live sammen med resten av musikerne. Bandet er satt sammen av noen av Norgestoppens mest rutinerte og dyktige musikere: Anders Engen, Bugge Wesseltoft, Audun Erlien, Bendik Hofseth og Nils Petter Molvær, som alle er veteraner som har spilt utallige ganger med Eggum siden 1990. Jan forteller som den givende prosessen:

- Jeg har aldri i min 50-årige karriere laget en så helstøpt og problemfri innspilling som denne for 2024. Det var faktisk ingen som ville forandre på noenting. Fantastisk!

Med det nye albumet  "Observatør", med et stjernelag av musikere, autentisk live-innspilling og nøye utvalgte nye låter med sylskarpe tekster, fortsetter Eggum å bevise hvorfor han anses som en av Norges mest betydningsfulle artister og låtskrivere.

Det kommer også note-og gitarakkord-bok av de 11 nye sangene på albumet. I tillegg til en egen utgivelse som samler alle de kjente og kjære låtene til Eggum fra hele hans imponerende karriere, som slippes høsten 2024.

Cover "Sommerdag". Foto: Nina Djærff
Foto: Nina Djærff

Første singel fra Marius Neset og Leif Ove Andsnes nye album ute i dag!28.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den 20.september 2024 er vi stolte av å presentere verdenspremiereinnspillingen av samarbeidet mellom saksofonist og komponist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes, to av verdens fremste utøvere innen henholdsvis klassisk musikk og jazz. Første singel fra prosjektet er åpningssporet Who We Are part 1: Beginning, med Ingrid Neset (fløyte) og Louisa Tuck (cello), hentet fra bestillingsverket «Who We Are» for Leif Ove Andsnes' Rosendal Kammermusikkfestival.

Marius Neset and Leif Ove Andsnes releases the first single from their upcoming album.28.6.2024 09:00:00 CEST | Press release

On September 20, 2024, we are proud to present the world premiere recording of the collaboration between saxophonist and composer Marius Neset and pianist Leif Ove Andsnes, two of the world's leading performers in the fields of classical music and jazz, respectively. The first single from the project is the opening track 'Who We Are part 1: Beginning,' featuring Ingrid Neset (flute) and Louisa Tuck (cello), taken from the commissioned work 'Who We Are' for Leif Ove Andsnes' Rosendal Chamber Music Festival.