Fossilfrie vareleveranser til NorgesGruppens butikker i Oslo
I løpet av 2024 vil leveransene til alle KIWI-, MENY- og SPAR-butikkene i Oslo skje med fossilfri transport. Dette gjelder også ASKOs kunder i serveringsmarkedet i hovedstaden.

ASKO var de første som satset på elektriske lastebiler i 2016 og har i dag til sammen 184 fossilfrie lastebiler. Målet er at all varetransport i regi av ASKO skal være fossilfri innen utgangen av 2026.
Konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik, mener milepælen med fossilfrie leveranser i Oslo viser at det er mulig å omstille tungtransporten, når det er vilje til å investere.
- NorgesGruppen investerer årlig flere milliarder kroner i en mer bærekraftig verdikjede, og denne milepælen er et resultat av en langsiktighet og vilje til å investere. Vi har flere ganger vist at vi ikke er redd for å gå først og legge betydelige midler på bordet for å oppnå våre mål innen klima og bærekraft.
Hollevik mener NorgesGruppen ligger flere hestehoder foran konkurrentene på bærekraft, men at også de må trappe opp innsatsen for å nå ambisjonene på bærekraftsområdet.
- NorgesGruppen har et mål om å være klimanøytral i 2030. Det er et svært ambisiøst mål, men vi er på god vei. Siden 2019 har vi redusert klimagassutslippene med 18 prosent. Retningen er riktig og resultatene er gode, men farten må ytterligere opp.
Administrerende direktør i ASKO, Tore Bekken, er stolt over hvor langt selskapet har kommet, åtte år etter de startet satsingen med elektriske lastebiler.
- Vi har kjøpt vår siste fossile lastebil. Nå er det elektriske lastebiler, sammen med biler på biogass og hydrogen fra bærekraftige kilder som gjelder. Innen utgangen av 2026 skal alle våre lastebiler være fossilfrie. Dette er bærekraftig omstilling i praksis.
Bekken mener imidlertid at ladekapasiteten langs veien må kraftig forbedres og at fordelene ved å velge fossilfritt må opprettholdes, dersom det skal være realistisk at all tungtransport skal bli fossilfri.
- Ladeinfrastruktur må bedres. I dag er ladeinfrastrukturen langs vei for svak, og bilene er avhengig av å lade «hjemme». Dette gjør det vanskeligere flere steder å erstatte fossilbiler med elektriske biler. I tillegg må rammevilkårene være langsiktige og forutsigbare. Hvis man begynner å tukle med fordelen med å bytte ut fossile lastebiler, så vil hele omstillingen stoppe opp i mange selskaper.
NorgesGruppens viktigste tiltak for redusert klimagassutslipp:
- Redusert matsvinn (redusert med 40 % siden 2015)
- Reduksjon av HFK-gasser fra kjøleanlegg.
- Redusert strømforbruk (reduksjon på 7 % i 2023 fra 2022) og økt produksjon av fornybar energi i egen regi (130 GWh egenproduksjon av energi fra vind, vann og sol).
Kontakter
Jeanett SølyKommunikasjonssjef Konsern, Finans og BærekraftNorgesGruppen ASA
Tel:93253456jeanett.soly@norgesgruppen.noBilder



Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom