Tilfredsstillende resultat etter et spesielt år
– Amedia leverte i 2023 et tilfredsstillende resultat i krevende økonomiske omgivelser. Gjennom produktutvikling, nye investeringer og kostnadskontroll styrket vi oss videre, sier konsernsjef Anders Opdahl.

Amedia hadde i 2023 et brutto driftsresultat på 287 millioner kroner. Antallet abonnenter var ved årsskiftet 684 000. Antall heldigitale abonnenter økte med
8 prosent, og passerte 68 prosent av totalt antall abonnenter. På annonsesiden utgjorde de digitale inntektene 62 prosent av de totale annonseinntektene, en økning fra 56 prosent i 2022.
Norges største redaktørstyrte nettverk
Til tross for et krevende mediemarked, var det sterk vekst i antall kunder på Amedias totalabonnement +Alt gjennom 2023.
– Nå har over en halv million nordmenn tilgang til +Alt. Med over 1.000 egenproduserte saker om dagen, har vi redaktørstyrt innhold fra hele Norge. Gjennom digital utvikling og lokal distribusjon gir innholdsnettverket vårt en helt unik kraft, sier Opdahl og trekker frem nyetableringen i Kristiansand.
– I 2023 startet vi Avisen Kristiansand KRS. Dette er nok et ledd i vår plan om å være til stede i og dekke hele Norge, sier Opdahl.
– Samtidig utvidet vi vår partnerportefølje med tre aviser i 2023, og har fått med ytterligere én avis i år. Totalt har vi nå 20 partneraviser i vårt nettverk, legger han til.
Krevende makroøkonomisk utvikling
Den negative makroøkonomiske utviklingen påvirker Amedia på lik linje med resten av mediebransjen.
– Hele mediebransjen opplevde i 2023 sterk kostnadsvekst kombinert med kraftig fall i annonseinntektene. Samtidig fortsatte det strukturelle skiftet fra papir til digitale flater. Dette krever fortsatt kraftfull omstilling og utvikling, sier Opdahl.
Tilfredsstillende resultat
– Amedia leverte i 2023 et brutto driftsresultat på 287 millioner kroner. Resultatet er svakere enn i 2022, men likevel tilfredsstillende i krevende økonomiske omgivelser, sier visekonsernsjef og CFO Gisle Torheim.
– Vi har styrt trygt, antall digitale abonnenter fortsetter å vokse og vi har investert videre i kjernevirksomheten vår, både med etableringen av KRS, en forsterket sportssatsing og gjennom produkt- og teknologiutvikling, sier han.
Amedias opplagsinntekter økte med 169 millioner kroner til 2,3 milliarder kroner som følge av god vekst i digitale abonnementsinntekter. Samtidig ble annonseinntektene redusert med 98 millioner kroner drevet av et svakt marked og fortsatt vridning fra papir til digitale kanaler.
Kostnadene økte med 158 millioner kroner som følge av kjøp av virksomhet, investeringer i kjernevirksomheten og høy pris- og lønnsvekst. Økningen ble begrenset av iverksatte kostnadstiltak.
– Både mediehus og støttefunksjoner kom tidlig i gang med nødvendige tilpasninger, spesielt knyttet til papirverdikjeden, som har vært under press over lang tid. Gjennom digital vekst, trygg drift og en solid finansiell stilling står Amedia godt rustet for videre utvikling også fremover, sier Gisle Torheim.
Kontakter
Anders Møller OpdahlKonsernsjef
Tel:99 21 46 28Gisle TorheimVisekonsernsjef og CFO
Tel:402 80 208Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia får hånd om 99 prosent av KildeGruppen22.12.2025 12:59:20 CET | Pressemelding
Da fristen for å akseptere Amedias frivillige tilbud om kjøp av aksjene i KildeGruppen gikk ut, hadde nesten alle øvrige aksjonærer takket ja. En opptelling viser at Amedia nå kontrollerer 99 prosent av aksjene i selskapet.
Kim Riseth ansatt som publiseringsredaktør i Nationen16.12.2025 12:10:11 CET | Pressemelding
TIL REDAKSJONEN: Denne pressemeldingen sendes på vegne av Nationen Kim Riseth blir Nationens nye publiseringsredaktør, og får rollen som en pådriver for digital utvikling, kunstig intelligens (KI) og vekst. – Jeg har fått muligheten til å bli litt kjent med Nationen og folkene der nå i høst, og dette er en veldig spennende rolle som jeg gleder meg til å fortsette i, sier han.
Skjalg Fjellheim blir ny politisk redaktør i Finnmark10.12.2025 09:58:00 CET | Pressemelding
Til redaksjonen: Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av Amedias aviser i Finnmark. Skal lede debattsatsingen i Finnmarksavisene. Avisene iFinnmark, Sør-Varanger Avis, Finnmarksposten og Hammerfestingen lanserte i fjor debattsatsingen Finnmarkdebatten. Nå er Skjalg Fjellheim ansatt som ny politisk redaktør for Amedia-avisene i Finnmark etter at Frode Børfjord går av ved nyttår.
Alt klart for Danmarks største medieallianse15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Amedia og Berlingske Media inngår en ny, historisk avtale med JFM og lanserer Danmarks største medieallianse. Dette vil styrke redaktørstyrte medier lokalt og nasjonalt.
Øksnesavisa inngår partneravtale med Amedia13.10.2025 09:12:14 CEST | Pressemelding
Øksnesavisa på Myre i Vesterålen blir partneravis i Amedia, landets største avisutgiver. – Å være på lag med Amedias utprøvde verktøy og en stor kunnskapsbank på feltet, gir trygghet for oss når vi nå endelig skal ta spranget fra papir til nett, sier Gøril Gabrielsen i Øksnesavisa. Gabrielsen var en av grunnleggerne av avisa for 33 år siden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom