Positivt resultat i et krevende marked

Møller Mobility Groups delårsrapport for første tertial 2024 viser et resultat før skatt på 373 millioner kroner, 198 millioner lavere enn samme periode i fjor. Omsetningen for konsernet ble 12 milliarder kroner i 1. tertial 2024, mot 13 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.

Konsernsjef Petter Hellman

-Sterk priskonkurranse og vedvarende høye renter har gitt nedgang i nybilvolumene og press på marginene. Samtidig ser vi gode resultater fra brukte biler og servicemarkedet, sier Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group.

Møller Mobility Group har sett en nedgang i nybilsalget både i Norge og Baltikum, mens Sverige har en marginal nedgang i totalmarkedet. Til tross for dette har konsernet opprettholdt stabile markedsandeler både i Sverige og Baltikum.

- Vår markedsandel for personbilmerker har hatt en liten nedgang i Norge, men vi ser en solid økning for Volkswagen Nyttekjøretøy fra 29,2 prosent til 38,1 prosent, utdyper Hellman.

I servicemarkedet er det en positiv utvikling:

- Omsetningen fra servicemarkedet har vist en positiv utvikling i alle markeder, sier Hellman. Han legger til at konsernets resultater fra bilfinansiering og investeringer i Møller Mobility Services også har forbedret seg noe sammenlignet med i fjor.

Offensive tross markedssituasjonen
Med ambisjonen om å ta ut det fulle potensialet, og utvikle og transformere virksomheten for fremtiden, fortsetter Møller Mobility Group å fokusere på bærekraft, utvikling av ansatte og innovasjon:

-Det er stor aktivitet i vårt digitale transformasjonsprogram DRIVe, der vi står foran en spennende høst med implementering av nye systemer, som vi mener på sikt vil muliggjøre enda bedre kundeopplevelser, og en ny og enklere arbeidshverdag for folka våre. Det er også gledelig at vi kan dokumentere et samlet kutt på 37,2 prosent i klimaregnskapet vårt siden basisåret 2019, forteller Hellman.

I april ble det kjent at Møller Bil kjøpte tre Porsche-forhandlere av Autozentrum Holding. Integrasjon av disse er i full gang: - Vi har stor tro på Porsche som merke og dette styrker vår posisjon i Stor-Oslo. Oppkjøpet ble tatt godt veldig imot av vår organisasjon, sier Hellman.

Konsernsjefen understreker at 2024 fortsetter å være utfordrende for nybilmarkedet på grunn av vedvarende høye renter og inflasjon:

- Vi forventer at totalmarkedet i Norge blir svakere i 2024, og at det vil ta tid før nybilmarkedet bedres. Men vi er godt rustet for resten av året takket være vår solide finansielle situasjon, og tiltakene vi har gjennomført for å tilpasse oss et lavere nybilvolum. Vi har en sterk produktportefølje med spennende nylanseringer på vei inn i markedet, og engasjerte medarbeidere som står på hver eneste dag.