Alfa Romeo gir Junior 280 hester
Noen dager før de første journalistene skal teste merkets nye elbil på Balocco – den legendariske testbanen til Alfa Romeo – bekrefter de også at Junior får samme ytelser som VELOCE-utgavene av storebrødrene Giulia, Stelvio og Tonale – 280 hestekrefter.
Den første kjøringen skjer dermed på den samme banen som ingeniørene til Alfa Romeo allerede i mange måneder har testet den nye kompakte sportsbilen.
Med sine 280 hestekrefter får Alfa Romeo Junior en elmotor som har fokus på å maksimere ytelse, veigrep og kjøreglede, Styringen er den mest direkte i segmentet (14,6:1) og ekstremt presis for å bidra til eksepsjonelle kjøreegenskaper. VELOCE er senket med 25 millimeter, og stabiliseringsstag foran og bak er satt opp for å optimalisere kjøring i raske svinger der behovet for grep er høyt.
Klasseledende kjøreegenskaper
Foran sitter det bremseskiver på 380 millimeter med monoblokk-kalipere med fire stempler. De nye 20-tommers dekkene er spesielt utviklet for sportslige elbiler.
En Torsen limited slip differensial sørger for best mulig trekkraft under alle forhold. Den mekaniske låsingen av differensialen sørger for maksimalt grep under akselerasjon og i svingkjøring.
Alfa Romeos D.N.A er også på plass. Dette er tre innstillinger av effekt, dreiemoment, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Natural» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced Efficiency» for maksimal energieffektivitet.
Første gang
Som for alle Alfa Romeo-modeller har målet vært å ha klasseledende kjøreegenskaper. Derfor har det samme teamet av ingeniører som har skapt unike prosjekter som 4C, 8C, Giulia og Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA, og den pågående utviklingen av 33 Stradale blitt hentet inn til dette prosjektet.
Det er første gang Alfa Romeo slipper journalister inn for å kjøre banen som kalles «Langhe» - denne banen har ikke vært tilgjengelig for andre enn førerne som er i fabrikkens utviklingsteam.
Alle Alfa Romeo-modeller som er utviklet de siste tiårene har blitt utviklet på samme bane, det samme gjelder løpsbilene som har konkurrert i internasjonal motorsport.
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder
Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Nye Opel Grandland fra 438.900 kroner4.11.2024 09:00:39 CET | Pressemelding
Opel har hentet mange av elementene som først ble vist på konseptbilen Experimental, og laget en ekte familiefrakter som tar plass i det viktigste norske bilsegmentet.
Nå kan du kjøre Armani på veien31.10.2024 13:59:33 CET | Pressemelding
Fiat 500e Giorgio Armani Collectors edition gjør det nå mulig å kombinere en av de mest ikoniske bilene som finnes med det ypperste av italiensk stil og eleganse.
Opel løfter Mokka Electric23.10.2024 06:50:55 CEST | Pressemelding
Effektiv, moderne og kompakt – når Opel nå viser de første bildene av sin oppgraderte Mokka Electric, fortsetter de å demokratisere teknologi for et enda bredere spekter av kunder.
Første smakebil på elektrisk Citroën C5 Aircross17.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Citroën avduket sitt Citroën C5 Aircross-konsept i Paris denne uken, og til tross for at den fortsatt er et konsept, har den mer enn 95 prosent felles med produksjonsbilen som kommer til Norge mot slutten av sommeren neste år.
Peugeot E-5008: Familiedrøm med enorm rekkevidde15.10.2024 14:45:46 CEST | Pressemelding
Nå kan du bestille nye Peugeot E-5008 SUV Long Range. 668 kilometer rekkevidde, syv seter, 748 liter bagasjerom og 1.000 kilo på tilhengerfestet. Nå kan selv de verste storpakkerne få det som de vil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom