Alfa Romeo gir Junior 280 hester
Noen dager før de første journalistene skal teste merkets nye elbil på Balocco – den legendariske testbanen til Alfa Romeo – bekrefter de også at Junior får samme ytelser som VELOCE-utgavene av storebrødrene Giulia, Stelvio og Tonale – 280 hestekrefter.

Den første kjøringen skjer dermed på den samme banen som ingeniørene til Alfa Romeo allerede i mange måneder har testet den nye kompakte sportsbilen.
Med sine 280 hestekrefter får Alfa Romeo Junior en elmotor som har fokus på å maksimere ytelse, veigrep og kjøreglede, Styringen er den mest direkte i segmentet (14,6:1) og ekstremt presis for å bidra til eksepsjonelle kjøreegenskaper. VELOCE er senket med 25 millimeter, og stabiliseringsstag foran og bak er satt opp for å optimalisere kjøring i raske svinger der behovet for grep er høyt.
Klasseledende kjøreegenskaper
Foran sitter det bremseskiver på 380 millimeter med monoblokk-kalipere med fire stempler. De nye 20-tommers dekkene er spesielt utviklet for sportslige elbiler.
En Torsen limited slip differensial sørger for best mulig trekkraft under alle forhold. Den mekaniske låsingen av differensialen sørger for maksimalt grep under akselerasjon og i svingkjøring.
Alfa Romeos D.N.A er også på plass. Dette er tre innstillinger av effekt, dreiemoment, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Natural» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced Efficiency» for maksimal energieffektivitet.
Første gang
Som for alle Alfa Romeo-modeller har målet vært å ha klasseledende kjøreegenskaper. Derfor har det samme teamet av ingeniører som har skapt unike prosjekter som 4C, 8C, Giulia og Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA, og den pågående utviklingen av 33 Stradale blitt hentet inn til dette prosjektet.
Det er første gang Alfa Romeo slipper journalister inn for å kjøre banen som kalles «Langhe» - denne banen har ikke vært tilgjengelig for andre enn førerne som er i fabrikkens utviklingsteam.
Alle Alfa Romeo-modeller som er utviklet de siste tiårene har blitt utviklet på samme bane, det samme gjelder løpsbilene som har konkurrert i internasjonal motorsport.
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonsdirektør Stellantis Norge
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder
















































Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge
Fiat Grande Panda – Norges kuleste elbil til en fornuftig pris!19.6.2025 12:57:00 CEST | Pressemelding
Fiat lanserer nå den elektriske Grande Panda i Norge. Den ikoniske modellen, som ble vist frem i 2024, kommer i to ulike versjoner og en veiledende pris fra 238.900 kroner.
Peugeot E-3008 og E-5008: Fullutstyrt 4x4 fra 488.400 kroner19.6.2025 11:55:28 CEST | Pressemelding
Peugeot slipper prisene på sine to største familiebiler med firehjulsdrift og 325 hestekrefter. 4x4-modellene introduseres som fullutstyrte versjoner med en utstyrspakke verdt inntil 52.000 kroner inkludert i prisen.
NYE E-208 GTi – 100 % ELEKTRISK, 100 % KJØREGLEDE17.6.2025 09:26:11 CEST | Pressemelding
PEUGEOT GJENSKAPER EN LEGENDE: Førti år etter lanseringen av 205 GTi vender den legendariske GTi-modellen tilbake – denne gang i helelektrisk form.
Klar for nye eventyr: Opel Grandland Electric AWD11.6.2025 10:19:05 CEST | Pressemelding
Opel tar et nytt grep i den viktigste delen av markedet med lanseringen av nye Opel Grandland Electric AWD – den første helelektriske Opel-modellen med firehjulstrekk. Med en kombinasjon av krefter, høy komfort og kjøreglede, er dette SUV-en for norske forhold og kjøreforhold året rundt.
Peugeot E-208 får klasseledende rekkevidde13.5.2025 08:44:11 CEST | Pressemelding
Europas mest solgte elbil i B-segmentet, Peugeot E-208, får økt rekkevidde og nye funksjoner, som integrert reiseplanlegger og Vehicle to Load (V2L)-funksjonalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom