Christel Alsos gjør nordnorsk vri på svensk klassiker

Christel Alsos slipper "Kjærligheta venta", en nydelig versjon av en svensk rocke-klassiker

Christel Alsos har en helt unik stemme og formidlingsevne. Et særpreg som er like tydelig enten Alsos fremfører egenskrevne eller andres låter. Hun er en artist som fritt kan velge og vrake på grunn av denne evnen til å tolke ord og melodi så låten og budskapet blir hennes eget.

Jeg har alltid vært svak for covere og er fascinert over hvor mye en låt kan endre seg basert på hvem som fremfører den. Men jeg har også vært litt redd for å gjøre dette tidligere, i en frykt for ikke å bli tatt seriøst som låtskriver selv.

Men nå er den frykten borte og Alsos har lekt seg med gamle favoritter.

Det er noen sanger som for alltid blir en del av lydsporet til livet, mens andre går litt i glemmeboken. Men når jeg henter dem fram igjen så blir jeg transportert tilbake i tid. Til da storebroren min spilte den høyt i bilen, til sommeren den var overalt, til festivalen hvor jeg opplevde et band første gang, til da jeg oppdaget en by eller en person for første gang.
Noen låter er på en måte allerede mine, selv før jeg gjør min egen versjon av den.

Kärleken väntar av det svenske rockebandet KENT, hentet fra albumet Vapen & Ammunition som kom i 2002, er en sånn låt.

Jeg har vært fan av KENT siden jeg så dem på Quarten i 2002, og siden da har musikken deres vært vevd inn i hverdagen og karrieren min. Da jeg arbeidet med det tredje albumet mitt, "Presence", laget Joakim Berg og jeg låten og duetten "Let's Pretend" sammen på Grand Hotell i Oslo.

Jeg har en så enorm respekt og beundring for Berg, og det føles som en selvfølge å velge å gjøre en av mine favorittlåter, "Kärleken väntar", og et privilegie å få godkjent gjendiktingen til nordnorske "Kjærligheta venta" som jeg har skrevet med Pål Angleskår

Det å ha oversatt teksten til nordnorsk gir tolkningen en ny dybde og nærhet.

Når jeg lytter til KENT opplever jeg en så intens nostalgi fra ungdomsårene, og akkurat "Kärleken väntar" har en helt spesiell plass i hjertet mitt.
Den minner meg om at til tross for at alt virker så håpløst, vridd og umulig, så finnes det likevel en mulighet for noe uovervinnelig, at det aller fineste venter en. En låt som føles like aktuell uansett tiår eller livsfase. Og spesielt nå, i en verden hvor vi stadig må minnes på at det finnes håp.

Du kan høre Christel Alsos gjøre "Kjærligheta venta" til sin, og din, fra fredag 14. juni

Om Sony Music

Sony Music Entertainment Norway er en del av Sony Music Entertainment Group, og er et av Norges ledende plateselskaper. Vi representerer et bredt spekter av aktive norske og internasjonale artister, samt en omfattende katalog av stor musikkhistorisk betydning, kvalitet og innflytelse.

Tyr slipper sommer EP-en «4 the summer»20.6.2024 08:21:00 CEST | Pressemelding

Norges mest produktive rapper slapp sommer-anthemet «players» med Ari Bajgora for bare en uke siden. Låten ble listet på P3, og gikk rett inn på Topp 50 - der han også ligger fra før, med Bargee-samarbeidet «Brunette & Blondine». Nå følger Tyr opp med hele fem nye låter som sammen med «players» utgjør sommer EP-en «4 the summer». «Vi har hatt veldig mange låter som har ligget, og også noe som er nytt som vi har gjort ferdig nå, men mest fordi BGM var så mørkt, så det er litt deilig at folk får noe litt lysere fra meg, nå som det er sommer» - svarer Tyr når Christine Dancke spør om produktiviteten til den unge rapperen. Om de nye låtene er Tyr kort, men presis. 1. exit «Hvem jobber hardere enn oss, bro? Ingen.» 2. players (feat. Ari Bajgora) «Denne ble lagd i albumsessions, men passet aldri helt inn i albumet. En feiring av alle som er ute og henter penger hver dag. Dumt vers fra Ari.» 3. når teamet skåler «De andre er simp-ass boys og jeg er big shot. Måtte talk my talk.» 4. rizla (fea

Tigergutt feirer VG-Lista med "Se på meg"19.6.2024 00:01:00 CEST | Pressemelding

TikTok-fenomenet og nå artistsekstetten Tigergutt101 gikk rett til topps på hitlistene (peak #2) med deres første låt «Dans med meg» – som på rekordtid har streamet til gull med over fem millioner streams og ligget inne på topp 50 i over 60 dager. Gutta ble raskt bekreftet til årets VG-Lista og perfekt timet til showet på Rådhusplassen slipper de nå oppfølgeren «Se på meg», som blant annet byr på strofer som “Dobbelt opp, sees på topp, halla VG-lista!” På spørsmålet om hva låten handler om, er gutta korte og presise. «Er ikke så dypt, handler bare om damer og oss.»- forteller Tigerguttene. Kollektivet, født i 04’, har tatt TikTok-Norge med storm det siste året. 20-åringene aka Sverre Andreassen, Håkon Skogland Skeie, Fredrik Arveschoug, Vetle Jonstang Grødem, Peder Amundrød og Peter Paulsberg fra Nøtterøy i Tønsberg kommune har i skrivende over 250 000 følgere på TikTok, og har passert svimlende 12 millioner likes på plattformen. Selv beskriver de seg som en kreativ gjeng som ikke er r