Parat

KI - for deg og meg

Hvorfor gir medlemsorganisasjonen Parat ut en KI-bok?

Medlemsorganisasjonen Parat har gitt ut sin egen KI-bok - som tar for seg ulike bransjers muligheter med den nye teknologien. Foto: Parat Parat

Boken tar mål av seg å belyse og forklare utfordringer og muligheter forbundet med kunstig intelligens. Ikke minst for å få bort noe av redselen for å nærme seg KI – og oppmuntre det norske arbeidsliv, og privatpersoner, til å bli med inn i denne store utviklingen. Informatiker Morten Irgens, som er bidragsyter i boken, kaller KI for den kanskje mest transformative teknologien i menneskehetens historie.

Boken har bidrag fra et stort knippe kjente profiler fra norsk politikk, samfunns- og næringsliv, som direktør for innovasjon og bærekraft i NHO service og Handel, Alexander Haneng, filosof og forsker ved Institutt for fredsforskning, Henrik Syse, direktør i Norad, Bård Vegar Solhjell, Stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland (H) - og digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap).

En balansert hverdag

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier blant annet:
- Vi mennesker har levd med en frykt for teknologisk arbeidsledighet i 200 år. Det har enda ikke skjedd. Ny teknologi tar over noen jobber, og så skaper den samtidig nye jobber.
Hun sier videre at vi så langt ikke vet hvilke nye yrker som faktisk vil dukke opp, og trekker paralleller til at 60 prosent av alle yrker vi har i dag, ikke fantes tilbake i 1940.
- 85 prosent av alle jobber fra 1940 og fram til i dag, er skapt innenfor de samme, nye yrkene. Analysebyrået Gitnux antar at 85 prosent av jobbene i 2030 enda ikke er blitt oppfunnet. 65 prosent av dagens studenter vil på sin side jobbe i roller som så langt ikke eksisterer. Jeg tror det er viktig å ønske seg en framtidig arbeidshverdag som balanserer teknologiske framskritt med trivsel og medbestemmelse.

Nestleder i Parat, Anneli Nyberg, ser en allmenn verdi av boken. Hun mener den med alle sine bidrag gir et viktig dypdykk i hva KI betyr for deg og meg.
- Det jeg synes er bra, er at vi får så mange innblikk i hva KI betyr for helt ulike bransjer. Det gjør at de fleste vil kunne relatere. Diskusjoner om kunstig intelligens kan fort bli veldig teknisk, men her kan alle finne noe som er relevant for akkurat dem - og deres arbeids- og privatliv.

Ønsker du bok – eller vil du gjøre et intervju med noen av bidragsyterne om boken?

Boken kan også kjøpes i Parats egen nettbutikk.

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat