Slik gjør du mobilen klar for sommeren

(Fornebu, 20, juni 2024) Sommeren er høysesong for mobilbruk på farten. Vi reiser på hytta, til sjøs, til fjells, til utlandet – og bruker mobilen til å forevige sommerminnene, holde oss oppdaterte og til å ha kontakt med venner og familie. Her er noen råd og tips fra Telenors dekningsdirektør om hvordan du unngår problemer i sommer.

Om sommeren øker databruken betydelig, og vi forventer god dekning absolutt overalt, enten vi er på hytta, stranden, sjøen, fjellet eller i byen.

Da kan det fort oppstå situasjoner som er ekstra krevende for både telefonene og mobilbrukere.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge gir disse rådene for trygg bruk av mobilen i sommer.

Sjekk dekningskartet

Dersom du planlegger tur til en ny plass, og er usikker på dekningen, har Telenor et oppdatert dekningskart. Det finner du her: https://www.telenor.no/dekning/

Bruk sikkert WIFI-nett

Dekningsdirektøren fraråder å logge på et åpent, usikkert nett på for eksempel kaféer, buss, tog eller flyplasser.

– Du kan risikere å miste hele ditt digitale liv, som for eksempel e-post, passord, dokumenter og bilder. Dette kan igjen føre til spredning av privat innhold, tapping av bankkontoer og ID-tyveri.

Bruk heller mobilnettet dersom du ikke har tilgang på sikker WiFi-oppkobling. Det er kryptert og derfor mye tryggere å bruke enn åpne, usikre WiFi-nett. Husk at du med ditt Telenor-abonnement kan bruke mobildata som hjemme i hele EU/EØS.

– En annen ting som kan være nyttig å vite er at du kan ringe over WiFi-nettet hvis dette er tilgjengelig når mobilnettet er nede, sier Amundsen.

Husk batteribank

Like viktig som en fulladet mobil når du er på farten, er en batterilader.

– Hvis du går tom for batteri på mobilen, er det ikke sikkert du er nær et ladepunkt. Da er det smart å ha en ekstra batteribank med.

Du kan dele data med andre

Mange bruker gjerne ekstra data på sommeren, fordi man er mer utendørs og på tur. Store TV-eventer som OL, EM i fotball, Tour de France og EM i friidrett kan være fristende å følge, og da renner datamengden raskt hvis du ikke er på WIFI-nett.

– Da er det greit å huske at du kan oppgradere til ubegrenset data og se hvor mye du vil på sommerens eventer eller nyte sommermusikk og filmer på mobilen eller nettbrettet uten bekymringer for datamengde.

Ta backup og lagre i skyen

I ferien tar vi gjerne ekstra mange bilder, som vi kan mimre og drømme oss tilbake til. Men skulle uhellet være ute og du mister mobilen, risikerer du også å miste minnene dine.

– Telenor har en sky-løsning med ubegrenset lagring av mobilbilder. Bildene du tar i ferien vil automatisk lagres i Min Sky og ligger lett tilgjengelig på ett sted, samtidig som det blir plass til alle nye minner. Min Sky er inkludert i alle Telenors mobilabonnementer.

I tillegg er det gjerne filmer og bilder som tar opp mest lagringsplass på mobilen, men lagrer du dette i skyen trenger du ikke like mye lagringsplass lenger – og slipper å slette apper og bilder for å frigjøre plass til nye sommerminner.

Forsikre mobilen din
Men hva om noen skjer med mobilen din når du er på tur? Dersom du har sørget for å benytte Telenors Plussforsikring, er du godt dekket:

– Dessverre opplever flere å få ødelagt, stjålet eller mistet mobil i ferien. Med Plussforsikring får du en tilsvarende mobil etter én virkedag – i hele Norge, Europa og USA, sier Bjørn Amundsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, 90021000, ba@telenor.no,  eller ring pressetlf. på 800 80 900.

Om Telenor Norge