Slik gjør du mobilen klar for sommeren
(Fornebu, 20, juni 2024) Sommeren er høysesong for mobilbruk på farten. Vi reiser på hytta, til sjøs, til fjells, til utlandet – og bruker mobilen til å forevige sommerminnene, holde oss oppdaterte og til å ha kontakt med venner og familie. Her er noen råd og tips fra Telenors dekningsdirektør om hvordan du unngår problemer i sommer.
Om sommeren øker databruken betydelig, og vi forventer god dekning absolutt overalt, enten vi er på hytta, stranden, sjøen, fjellet eller i byen.
Da kan det fort oppstå situasjoner som er ekstra krevende for både telefonene og mobilbrukere.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge gir disse rådene for trygg bruk av mobilen i sommer.
Sjekk dekningskartet
Dersom du planlegger tur til en ny plass, og er usikker på dekningen, har Telenor et oppdatert dekningskart. Det finner du her: https://www.telenor.no/dekning/
Bruk sikkert WIFI-nett
Dekningsdirektøren fraråder å logge på et åpent, usikkert nett på for eksempel kaféer, buss, tog eller flyplasser.
– Du kan risikere å miste hele ditt digitale liv, som for eksempel e-post, passord, dokumenter og bilder. Dette kan igjen føre til spredning av privat innhold, tapping av bankkontoer og ID-tyveri.
Bruk heller mobilnettet dersom du ikke har tilgang på sikker WiFi-oppkobling. Det er kryptert og derfor mye tryggere å bruke enn åpne, usikre WiFi-nett. Husk at du med ditt Telenor-abonnement kan bruke mobildata som hjemme i hele EU/EØS.
– En annen ting som kan være nyttig å vite er at du kan ringe over WiFi-nettet hvis dette er tilgjengelig når mobilnettet er nede, sier Amundsen.
Husk batteribank
Like viktig som en fulladet mobil når du er på farten, er en batterilader.
– Hvis du går tom for batteri på mobilen, er det ikke sikkert du er nær et ladepunkt. Da er det smart å ha en ekstra batteribank med.
Du kan dele data med andre
Mange bruker gjerne ekstra data på sommeren, fordi man er mer utendørs og på tur. Store TV-eventer som OL, EM i fotball, Tour de France og EM i friidrett kan være fristende å følge, og da renner datamengden raskt hvis du ikke er på WIFI-nett.
– Da er det greit å huske at du kan oppgradere til ubegrenset data og se hvor mye du vil på sommerens eventer eller nyte sommermusikk og filmer på mobilen eller nettbrettet uten bekymringer for datamengde.
Ta backup og lagre i skyen
I ferien tar vi gjerne ekstra mange bilder, som vi kan mimre og drømme oss tilbake til. Men skulle uhellet være ute og du mister mobilen, risikerer du også å miste minnene dine.
– Telenor har en sky-løsning med ubegrenset lagring av mobilbilder. Bildene du tar i ferien vil automatisk lagres i Min Sky og ligger lett tilgjengelig på ett sted, samtidig som det blir plass til alle nye minner. Min Sky er inkludert i alle Telenors mobilabonnementer.
I tillegg er det gjerne filmer og bilder som tar opp mest lagringsplass på mobilen, men lagrer du dette i skyen trenger du ikke like mye lagringsplass lenger – og slipper å slette apper og bilder for å frigjøre plass til nye sommerminner.
Forsikre mobilen din
Men hva om noen skjer med mobilen din når du er på tur? Dersom du har sørget for å benytte Telenors Plussforsikring, er du godt dekket:
– Dessverre opplever flere å få ødelagt, stjålet eller mistet mobil i ferien. Med Plussforsikring får du en tilsvarende mobil etter én virkedag – i hele Norge, Europa og USA, sier Bjørn Amundsen.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, 90021000, ba@telenor.no, eller ring pressetlf. på 800 80 900.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn AmundsenDekningsdirektør
Tel:900 21 000bjorn.amundsen@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom