Schibsted Media

Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme

Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.

Martina Göransson kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces og blir ny administrerende direktør i Podme. Foto: Andreas Äija / Schibsted Media

– Schibsted Media har store ambisjoner fremover, ikke minst for Podme. Jeg er derfor utrolig glad for at vi får med oss en erfaren leder med så sterk kommersiell kraft som Martina for å utvikle både Podme og økosystemet i Schibsted Media, sier Tor Jacobsen, EVP Product & Consumer og styreleder i Podme.

Solid erfaring fra mediebransjen

Göransson har en solid bakgrunn fra mediebransjen. Hun har blant annet jobbet som konsulent i medie- og markedsføringbyrå i 15 år, og har også fire års erfaring fra Tele2. I 2019 ble hun rekruttert til Schibsteds markedsplass, Blocket, som Chief Marketing Officer. Der har hun også hatt rollen som Chief Commercial Officer og viseadministrerende direktør.

I Schibsteds Nordic Marketplaces-organisasjon har hun også hatt rollen som Nordisk COO Recommerce. Siden i fjor høst har hun vært programansvarlig for et nordisk synergiprogram i Schibsted Marketplaces.

– Fra de siste årene tar jeg med meg nyttig erfaring når det kommer til hvordan man styrer og driver en kommersiell agenda i et teknologiselskap. Jeg ser virkelig frem til å bidra med de erfaringene inn i Podme. Jeg har også med meg en forståelse for den enorme kraften som finnes i verdistyrte selskaper, og det å jobbe med abonnementsforretning og pris- og pakketering i et konkurranseutsatt marked, sier Göransson.

– En perfekt match for Podme

Prosessen med å finne en ny administrerende direktør har vært grundig, og arbeidet har pågått gjennom våren. Gründer og tidligere administrerende direktør, Johan Strömberg, har blitt værende i rollen som administrerende direktør gjennom nesten hele prosessen.

– I Martina har vi funnet den administrerende direktøren vi har lett etter. Hennes solide erfaring, både fra Schibsted og i tidligere roller – og den energien og kraften hun tilfører – gjør henne til en fantastisk rekruttering og en perfekt match for Podme. Nå vil Martina, sammen med resten av ledergruppen, sørge for at selskapet tar nye skritt fremover. Det blir også spennende å utvikle Podme i samspill med resten av selskapene i nye Schibsted Media, sier Tor Jacobsen.

Starter i august

Göransson ser frem til å komme i gang i den nye jobben etter sommerferien.

– Jeg ser frem til en spennende reise i et selskap med sterk vekst. I tillegg er det så fint å få jobbe med lyd, som er et medium som skaper sterke relasjoner til brukerne. Og, ikke minst, å få arbeide i et miljø der alle jobber for å kombinere et sterkt innhold med en fantastisk brukeropplevelse. Dessuten elsker jeg historier, fortellinger og mennesker – og det er jo det som er Podme, sier hun.

Medgründer i Podme, Niklas Julin, vil håndtere de løpende lederoppgavene frem til Göransson er på plass i august.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Bjørn-Martin Bache Nordby, Head of Communications Schibsted Media, på telefon +47 977 00 019 eller e-post

Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag

Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme

Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.

Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.

Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.