Kjølig sommervær i Norge gir restplass-bonanza

Det kjølige og ustabile sommerværet i store deler av Norge har bidratt til en ekstrem etterspørsel når det gjelder restplasser. I tillegg har juli-bestillingene økt med 30 %.

En far og en datter som leker i vannet på en strand i Platanias på Kreta.
Platanias på Kreta er en av favorittene til nordmenn denne sommeren. Hellas er det mest populære landet med Spania og da spesielt Mallorca hakk i hel. Foto: TUI

Søketrafikken har økt med hele 95 % de første to ukene i juni sammenlignet med de første to ukene i mai. Så det er mange som jakter på årets sommerferie i utlandet akkurat nå.

– Vi hadde jo skikkelig sommervarme i mai her på Østlandet, mens været nå i juni har vært relativt kjølig og med mye nedbør. Så da er det ikke overraskende at lysten etter å reise til sol og varme har tatt helt av de siste par ukene, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Sug etter restplasser og juli

Det har kommet inn 25 % flere bestillinger med avreise i juni sammenlignet med samme tid i fjor.

– Det har vært et skikkelig sug etter restplasser hittil i juni. I tillegg er det mange som bestiller juli-ferien akkurat nå. Bestillingene har økt med rundt 30 %, når det gjelder ferier med avreise de to første ukene i juli. Denne sommeren er det et ekstremt sent marked, hvor veldig mange bestiller sin reise med veldig kort tidshorisont, og det virker som om mange ser an været her hjemme, sier Mørk- Løwengreen.

Hun legger til:

– Det virker som om det er ekstra mange som lar pris styre valget av reisemål, og at det er flere som velger land som Tyrkia, Bulgaria og Albania, hvor man kan få en billigere ferie. Allikevel er det Hellas og Spania som er de klart mest populære landene å reise til.

De mest populære reisemålene

1. Kreta, Hellas
  2. Mallorca, Spania
  3. Rhodos, Hellas
  4. Gran Canaria, Spania
  5. Kypros
  6. Tyrkia
  7. Samos, Hellas
  8. Bulgaria
  9. Zakynthos, Hellas
  10. Kos, Hellas

Populære hoteller akkurat nå

– De siste par ukene ser vi også to hovedtrender når det gjelder hvilke hoteller nordmenn velger. De mest solgte er All Inclusive konsept-hoteller med høy standard. I tillegg er de litt rimeligere leilighetshotellene veldig populære, så det er ikke tvil om at pris er ekstra viktig for flere denne sommeren, sier Mørk-Løwengreen.

Mallorca:  Blue Star Paraiso de Alcudia

Kreta: Blue Star Caldera Village

Kypros: Blue Star Atlantica Callisto

Rhodos: Poseidonia Apartments

Tyrkia: Novella Apartments

Gran Canaria: Revoli Playa Apartments

En far og en datter som leker i vannet på en strand i Platanias på Kreta.

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.