Grått statsbudsjett ble litt grønnere

– Avtalen mellom regjeringspartiene og SV har gjort statsbudsjettet for 2024 litt grønnere, men regjeringen har ennå ikke tatt inn over seg at vi står i en natur- og klimakrise, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet Fartein Rudjord

Avtalen om revidert statsbudsjett ble presentert av regjeringspartiene på en pressekonferanse i dag klokken 11.30. Mer penger til enøk er blant SVs seire. Dette er vel anvendte penger fordi enøk har god effekt.

– Det er gledelig at stortingsflertallet setter av mer penger til å gjøre norske bygninger mer energieffektive, slik at strømforbruket reduseres. Detter er bra for miljøet og vil også senke strømregningen for folk, sier Gulowsen.

Stortinget er også enige om å bruke penger på å vri skogbruket i mer miljøvennlig retning, øke bevilgningene til klimatiltak i kommunene, forby nye torvuttak og arealplanlegging som tar større hensyn til naturen. Stortinget øker også midlene til frivillige miljøorganisasjoner.

– Dette er små, men gode skritt i riktig retning. Vi har de siste månedene sett mange eksempler på groteske naturinngrep fra utbygging av blant annet veier, hytter, næringsområder, boligområder og energiproduksjon, og skogbruket bidrar også til store naturødeleggelser. Her må det på plass mange tiltak og virkemidler, og det er en lang vei å gå som fortjener stor oppmerksomhet framover, understreker Gulowsen.

SV har videre fått gjennomslag for billettprisene for togreiser for barn og studenter og et punkt om å få på plass nattog fra Norge til København eller Hamburg med trafikkstart seinest i 2030.

– Det kanskje viktigste for å gjøre jernbanen konkurransedyktig er å få toget til å bli pålitelig. Det trengs derfor mer penger til å vedlikeholde banenettet, men det kommer dessverre ingen ekstra penger til dette. Lavere billettpriser for barn og unge kan virke positivt. Intensjonene om å få på plass nattog mot kontinentet er bra, men må følges nøye opp, blant annet for å sikre togmateriell til dette, understreker Gulowsen.

På den annen side er det gjort endringer i statsbudsjettet som rammer natur og miljø. Her vil vi særlig trekke fram betydelige kutt i miljørelatert bistand og bevaring av regnskog og at det ikke gjøres endringer i oljepolitikken.

– Forhandlingene med SV har ikke bidratt til endringer her. Det er leit, for klimaendringen og naturødeleggelsene går hardt ut over mange mennesker verden over. Vi forventer at disse reduksjonene reverseres og snus til økt satsing i statsbudsjettet for 2025, som legges fram til høsten, sier Gulowsen.

– Tiltak for å få oljeselskapene til å satse på egenproduksjon av havvind kan være interessant, men det er rart om dette skal betales av fellesskapet, og vi vil advare mot hastverk som kan føre til at man raskt bygger turbiner med store negative miljøkonsekvenser, sier Gulowsen.

Voldsom nedbygging av sårbar finnmarksnatur24.6.2024 10:32:07 CEST | Pressemelding

Forslaget til mulig kraftutbygging i Finnmark vil få omfattende negative konsekvenser for natur og samisk kultur, selv om noen av de verste prosjektene er ute. Flere kontroversielle prosjekter er fortsatt med, som planene om Skarvberget og Oksefjorden vindkraftverk. Det er en svært gledelig nyhet at de ekstremt kontroversielle og naturødeleggende planene for Davvi og Kokelv vindkraftverk er ute av prosessen, til tross for at Davvi egentlig var det som hadde kommet lengst. Dette viser at NVE har lyttet.