Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart

Med stor glede mottok Uno-X Mobility i januar nok en invitasjon til Tour de France. I dag er det med stolthet vi presenterer rytterne på det norsk-danske laget som skal til verdens største årlige idrettsarrangement. Når sykkelrittet innledes i Firenze i Italia 29. juni stiller vi til start med en målsetning om å sikre en etappeseier i årets ritt.

collage av rytterne som skal sykle Tour de France for Uno-X Mobility
Uno-X Mobility sitt lag til Tour de France er klart. (Foto: Wordup)

Laget har levert en rekke sterke resultater så langt denne sesongen, og Magnus Cort sin nylige etappeseier i Critérium du Dauphiné var en sterk prestasjon. Dette var lagets første World Tour-seier, og det å få kjøre med den gule ledertrøya i rittet gav det hele en ekstra dimensjon. Når vi retter fokus mot årets store høydepunkt, Tour de France, er det med et sterkt lag med stor selvtillit.

– Laget ble godt lagt merke til under fjorårets Tour de France, og leverte hele 11 topp ti-plasseringer. Vi har nå satt sammen et lag som vi mener kan ta et nytt steg opp fra fjoråret, sier General Manager i Uno-X Mobility Cycling, Thor Hushovd.

Flere kvalifiserte ryttere

En rekke ryttere har vist stor kjørestyrke og levert gode resultater denne sesongen. Laget har også befestet sin posisjon som det tredje beste Pro Team i verden. Noen ryttere har vært selvskrevne en god stund, mens andre har kjørt seg inn på laget i løpet av de siste ukene.

– Fokuset i laguttaket har vært å finne en god kombinasjon av opptrekksferdigheter, klatreferdigheter og generell kjørestyrke. Rytterne vi har tatt ut kompletterer hverandre på en veldig god måte, og jeg er trygg på at vi skal sette vårt tydelige preg på flere etapper gjennom rittet, sier Hushovd.

Alexander Kristoff leverer igjen en rekke seiere, og nærmer seg sin proffseier nummer hundre i karrieren. Han beviser gjennom overbevisende kjøring at han fortsatt er å regne med.

– Vi skal fortsette å bygge laget rundt de største norske og danske profilene, og det er derfor gledelig at vi i år har med både Magnus Cort og Alexander Kristoff på årets lag, sier Hushovd.

Ryttere i storform

Blant de mer selvskrevne rytterne finner vi Jonas Abrahamsen. Han har tatt nye store steg denne sesongen, og seieren i Brussels Cycling Classic i starten av juni var for en oppvisning å regne.

Søren Wærenskjold imponerte igjen i Paris-Roubaix i april, og har siden da vist stadig stigende formutvikling. Sammenlagtseieren i Baloise Belgium Tour i helgen er et meget godt bevis på det.

Skader har skapt usikkerhet

Lagets ener i fjellene under fjorårets ritt, Tobias Halland Johannessen, har hatt en utfordrende inngang til årets Tour. Drøbak-gutten veltet stygt i innledningen av sesongen, og måtte tilbringe mange uker i alternativ trening. Han gjorde et sterkt comeback i La Flèche Wallonne og Liège–Bastogne–Liège, men en ny velt i sistnevnte ritt skapte nye skadeutfordringer. Halland Johannessen er igjen tilbake i god form og en rytter som kan hevde seg spesielt i siste del av Tour de France.

Unggutten Johannes Kulset (20) er blant de aller største klatretalentene Norge har sett. Kulset leverer imponerende verdier, og til tross for sin unge alder har han vært en av lagets aller beste klatrere over tid. Under lagets høydesamling i Sierra Nevada veltet Røa-gutten stygt, og med det så det mørkt ut med tanke på å rekke å komme tilbake til årets store høydepunkt. Kulset har imidlertid på imponerende vis kjempet seg tilbake, og er en rytter vi gleder oss til å følge på årets fjelletapper.

Stor kjørestyrke og erfaring kompletterer laget

Rasmus Fossum Tiller har gjennom vårsesongen igjen vist seg som en av lagets sterkeste ryttere. Tiller vil utgjøre en viktig rolle i opptrekk på de flate etappene samtidig som det er etapper som kan passe han godt selv også. Den niende etappen med 14 grussektorer er et eksempel på dette.

Odd Christian Eiking kom til Uno-X Mobility på overtid foran denne sesongen. Med sin mangeårige erfaring som proffrytter og gode klatreegenskaper blir han en viktig bidragsyter for laget.

Tre reserver er tatt ut i tillegg til de nevnte rytterne. Reservene er satt opp i uprioritert rekkefølge og vil bli vurdert opp imot rytter som skal erstattes.

Positiv og offensiv lageier

Uno-X Mobility Cycling er del av Reitan Retail, hvor Ole Robert Reitan er CEO og medeier. I år er han enda tettere på sykkelsatsingen, som styreleder i driftsselskapet bak laget.

– De sportslige resultatene i vårsesongen viser at Uno-X Mobility hører hjemme på den største scenen i sykkelsporten. Vi er klare for å vise verden hva vi er laget av, og jeg gleder meg skikkelig til å følge med på årets Tour de France, sier han.

Reitan fremhever at sykkelsatsingen er en integrert del av forretningsstrategien i Reitan Retail.

– Sykkelsatsingen er et symbol på den omstillingen vi er i gang med, til en fremtidsrettet aktør som legger til rette for mer bærekraftige valg – hjemme, på farten og langs veien. På samme måte som vi har giret om og satser fullt på elektrifisering av både privatbil- og tungbilmarkedet, så har også sykkellaget tatt et nytt sportslig steg. Målet er uten tvil at vi skal stå øverst på pallen på minst én etappe i Tour de France i år, sier han.

Uno-X Mobility i Tour de France 2024

• Magnus Cort (DEN)
  • Alexander Kristoff (NOR)
  • Søren Wærenskjold (NOR)
  • Jonas Abrahamsen (NOR)
  • Tobias Halland Johannessen (NOR)
  • Johannes Kulset (NOR)
  • Rasmus Fossum Tiller (NOR)
  • Odd Christian Eiking (NOR)

Reserver

• Markus Hoelgaard (NOR)
  • Anders Skaarseth (NOR)
  • Andreas Leknessund (NOR)

Magnus Cort vant en etappe i Critérium du Dauphiné og syklet med den gule ledertrøyen. Cort er en av de åtte sykkelprofilene som skal sykle for Uno-X Mobility under årets Tour de France. (Foto: Szymon Gruchalski)
Uno-X Mobility under Critérium du Dauphiné i juni. (Foto: Szymon Gruchalski)
Uno-X Mobility under lagpresentasjon i Tour de France 2023. (Foto: Wordup)
Sykkellaget Uno-X Mobility gjorde det sterkt i Tour de France 2023, med hele 11 topp ti-plasseringer. Bildet ble tatt i Paris etter at siste etappe var gjennomført (Foto: Wordup)
Ole Robert Reitan er CEO i Reitan Retail, som Uno-X Mobility er en del av, og han er styreleder i Uno-X Mobility Cycling. Her sammen med Thor Hushovd. (Foto: Wordup)
Alexander Kristoff (Foto: Wordup)
Johannes Kulset (Foto: Wordup)
Tobias Halland Johannessen (Foto: Wordup)
Rasmus Tiller (Foto: Wordup)
Søren Wærenskjold (Foto: Wordup)
Jonas Abrahamsen (Foto: Wordup)
Magnus Cort (Foto: Wordup)
Odd Christian Eiking (Foto: Wordup)

Om Uno-X Mobility Cycling

Sykkellaget eies og drives av Uno-X Mobility, som er et forretningsområde i Reitan Retail sammen med REMA 1000 i Norge og Danmark, samt Reitan Convenience. Forretningsområdet Uno-X Mobility har som misjon å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet gjennom sine virksomheter i Norge og Danmark.

Andre språk