Nå starter bygginga av ny bru på E6 i Troms
Denne uka starter entreprenøren Christie & Opsahl med rigging. De to neste årene skal det jobbes intenst før den nye brua på E6 på Storslett i Troms er klar for trafikk.

Brubygginga skjer på en fotballbane om lag 400 meter fra dagens bru på E6. Entreprenøren starter med å bygge den minste av de to bruene. Dette er ei spennarmert platebru på 26 meter, som skal gå over sideløpet av Reisaelva. Senere går de i gang med å bygge hovedbrua, som er ei nettverksbuebru på nesten 100 meter.
Byggemetoden har kun vært brukt på noen få bruer i Norge tidligere.
– Vi bygger den nye brua på fotballbanen. Når den er ferdig, frakter vi den bort og skyver den på plass over elva. Der blir den plassert på midlertidige fundamenter nedenfor den gamle brua, og vegen legges om. Så blir gammelbrua dratt av og fraktet til fotballbanen for demontering. Nye brukar bygges etter at de eksisterende er fjernet. Til slutt skal den nye brua flyttes over på de nye brukarene, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen.
Erstatter 70 år gamle, smale bruer
Den nye brua bygges på Storslett, som er kommunesenteret i Nordreisa kommune i Nord-Troms. Brua består av to adskilte konstruksjoner, og skal erstatte dagens to bruer som ble bygget i 1955.
De gamle bruene er i dårlig stand. De er for smale til at to vogntog kan møtes, og har både vekt- og høydebegrensninger.
Bedre fremkommelighet og økt sikkerhet
Nye Storslett bru skal bygges i dagens veglinje. Ei bredere bru med økt bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende, skal gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
E6 gjennom Nordreisa er hovedvegen mellom Finnmark og resten av Norge. Eneste omkjøringsveg er via Finland. Storslett bru har en gjennomsnittlig trafikk på 5000 biler i døgnet.
Lokal bedrift står for grunnarbeid
Hovedentreprenør for nye Storslett bru er Molde-firmaet Christie & Opsahl AS. Underleverandør på stål er IMO Sveiseindustri AS fra Mo i Rana, mens grunnarbeidet utføres av den lokale bedriften Vegdrift Nord AS fra Sørkjosen.
Total ramme for byggearbeidet er på 223 millioner kroner ekskl. moms.
Kontakter
Ole KlevenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99798545ole.kleven@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpner Kåringskrysset ved Lødingen16.9.2025 09:47:58 CEST | Presseinvitasjon
Samferdselsministeren åpner den første ferdige delen av gigantprosjektet OPS Hålogalandsvegen. Nord Norges største samferdselsprosjekt.
Det blir kolonnekjøring til Nordkapp i vinter15.9.2025 14:26:11 CEST | Pressemelding
Til vinteren blir det innført faste tidspunkt for kjøring på E69 til og fra Nordkapplatået.
Letnes Entreprenør AS skal bygge midlertidig E6 ved Nesvatnet15.9.2025 11:02:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Letnes Entreprenør AS for å bygge lokal omkjøringsveg forbi rasstedet ved Nesvatnet.
Brannøving i to tunnelar i Gloppen15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen, Vestland fylkeskommune og Gloppen Brann og redning har felles brannøving i to tunnelar i Gloppen 22. og 23. september.
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom