Hydrogen kan sikre vegbygging uten CO2 utslipp
Hydrogen gjør det mulig å bygge ny veg uten utslipp av klimagasser i områder uten tilgang på strøm. For første gang i verden tester Statens vegvesen hydrogenteknologien med støtte fra Hafslund, NAPOP, og Anlegg Øst, når de bygger miljøgate i Gran.
- Ny teknologi kan være med å løse klimakrisen, sier klima-og miljøministeren Andreas Bjelland Eriksen.

Tirsdag fikk klima- og miljøministeren Andreas Bjelland Eriksen innføring i den elektriske vegbyggingen på Hadeland sammen med 50 skoleelever på Hadeland videregående skole.
Det skal være første gang i verden at en byggherre bruker hydrogen til å lade elektriske anleggsmaskiner i et vegprosjekt.
- Hydrogen kan gjøre alle vegprosjekt elektriske. Slik kan vi fjerne utslipp av klimagasser fra vegprosjekter hvor det blir for kostbart å føre fram høyspent strøm for å etablere ladestasjoner, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.
15 prosent av CO2-utslippene i Norge kommer fra bygg- og anleggsbransjen. Det er derfor viktig med tiltak for kutte CO2 i utslippene fra vegprosjekt. Samtidig har Vegvesenet bestemt at alle anleggsmaskiner i nye kontrakter etter 2027 skal være utslippsfrie. Det er et viktig bidrag for å nå målet om 55 prosent mindre CO2-utslipp sammenlignet med 1990.
Oppe og nikker
Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør, har siden nyttår arbeidet med den nye miljøgata i Gran. Sammen har de fått med seg Hafslund som sørger for ladeinfrastruktur. Samtlige gravemaskiner og lastebiler er alle elektriske. Det er første gangen i et vegprosjekt.
- Vi har hatt noen innkjøringsproblemer på anleggsmaskiner og ladeutstyr. Nå er vi opp og nikker, sier Karlsen.
Miljøgata på Gran er pilotprosjekt for utslippsfritt anleggsarbeid med støtte fra Samferdselsdepartementet. Det er viktig å teste ut ny teknologi. Anlegg Øst Entreprenør, Vegvesenet og Hafslund har derfor lagt inn godt med ekstra tid for å kunne løse utfordringer underveis.
Anleggsmaskinene får strøm fra en nettstasjon, to stasjonære hurtigladere og elleve mindre ladere bak anleggsgjerdet i sentrum. Tre mobile batterihengere sørger for lading ute i anlegget.
Før påske ble den hydrogendrevne tungbilladeren montert. Brenselscellen er den samme som sitter i den hydrogendrevne personbilen Mirai fra Toyota.
- Hydrogenstasjonen fungerer som et godt gammeldags dieselaggregat, men uten støy og CO2 -utslipp. Det gjør at hydrogen kan være en løsning for vegbygging uten utslipp av CO2 i områder hvor det blir for kostbart å føre fram anleggsstrøm, sier Mathilde Christensen, prosjektleder i Hafslund.
Det er selskapet NAPOP (Not a part of the problem) i Vikersund som leverer og drifter hydrogen-ladepunktet.
- En trygg løsning
Sikkerheten er svært viktig for det hydrogendrevne ladepunktet.
- Vi tar alle forholdsregler. Hydrogentanken står bak doble sikkerhetsgjerder og er overvåket døgnet rundt. Det er kun ansatte med spesialkompetanse som skal håndtere hydrogentanken, sier Christensen
Sikkerhetsopplegget er i henhold til retningslinjer fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap, mens HYEX, et ekspertmiljø innen hydrogen, har gjennomført en risikoanalyse.
- Sammenlignet med hydrogenbilen til Toyota er dette et stillestående anlegg bak doble anleggsgjerder. Vi mener hydrogen er en del av løsningen for utslippsfrie veganlegg, sier Christensen og Karlsen.
-Hva med kostnader?
- Vi får ut om lag 100.000 kWh strøm fra hydrogen. Hydrogenstrømmen er i dag mye dyrere enn den som kommer fra strømnettet. Prisene vil gå ned med større kvanta. I et større regnestykke må vi ta med kostnadene med å føre fram strøm til et veganlegg utenfor den elektriske allfarvegen, sier Karlsen.
Nøkkelord
Kontakter
Pål-Steinar KarlsenProsjektleder, Statens vegvesen, rv.4Statens vegvegvesen Utbygging
Tel:974 38 422paal-steinar.karlsen@vegvesen.noMathilde Knobel ChristensenHafslund Boost
Tel:97424319Mathilde.Knobel.Christensen@hafslund.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom