Uvanlig mange lynskader i mai

Bare hos Fremtind er det registrert over 400 skader som følge av lyn i mai. Det er flere frysere og robotklippere som har røket denne våren.

Det er vanligvis høysesong for lynskader om sommeren. I år har det vært uvanlig mange skader allerede i mai, viser tall fra Fremtind. Foto: Randy Fath/Unsplash

– Det har braket løs med lyn, torden og styrtregn de siste ukene, og vi ser nå en merkbar økning i innboskader som følge av været. Vi har så langt registrert 127 flere lynskader i mai i år, enn vi gjorde i mai 2023. Det er også en økning i vannskader etter alt styrtregnet, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

Statistikk fra Meteorologisk institutt viser at det er mest lyn og torden i sommermånedene. I fjor ble det meldt om 1251 lynskader til Fremtind fra juni til august.

– Vi får meldt lynskader gjennom hele året, også på vinteren, men høysesongen er vanligvis i juni, juli og august. I år har det så langt vært spesielt mange allerede i mai, sier Hofstad-Nielsen.

Dette ryker når det lyner
En tredjedel av skadene som Fremtind registrerer som skyldes lynnedslag, er skader i tilknytning til kjøl og frys. Ofte er det en gammel fryser som ryker hvis strømmen går.

– Hvis fryseren din kortslutter full av mat, dekker forsikringen de ødelagte frysevarene, men ikke en ny fryser, forklarer Hofstad-Nielsen.

Det er også en økning i skader på robotgressklippere, viser tall fra Fremtind.
– Vi får melding om at kretskort på gressklippere i hagen ryker i lynnedslag. For å unngå dette, anbefaler vi at du plugger ut robotklipperen og ikke lar den kjøre i dårlig vær eller hvis du er bortreist over lengre perioder, avslutter Hofstad-Nielsen.

Råd for å unngå lynskader

• Trekk ut TV-antenne og stikkontakter. Spesielt ladekabler og wifi-rutere som fort blir ødelagt av lynnedslag. Dette er smart å gjøre selv om det ikke er meldt tordenvær når du skal bort.

• Installer overspenningsvern i stikkontakter og sikringsskap. Sistnevnte må du få en el-installatør til å gjøre.

• Søk ly. Unngå bading og svømmetur, store sletter, golf- og fotballbaner.

• Tilpass farten etter kjøreforholdene. Mye regnvær kan gi glatte veibaner.

• Vær oppmerksom på dyrene – dyr kan ofte bli engstelige for tordenvær.

• Ha en fulladet powerbank liggende om du trenger strøm.

• Hold deg oppdatert om utviklingen av været og værvarselet. Følg med på værradar eller lyn.met.no

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.