Rekordmange søkere: Computas’ sommerstudenter på plass

Nøye utvalgt blant 500 søkere startet 24 teknologi- og realfagsstudenter forrige uke årets sommerjobb-program hos Computas. Studentene skal jobbe med samfunnsnyttige prosjekter og kunstig intelligens.

24 teknologi- og realfagsstudenter er nå på plass for årets sommerstudentprogram hos Computas i Akersgata.

Gjennom reelle problemstillinger og oppdrag fra Computas sine kunder og samarbeidspartnere vil studentene få praktisk erfaring og tverrfaglig forståelse, samt god innsikt i arbeidshverdagen som IT-konsulent.

– Vårt sommerjobb-program har aldri vært mer populært og er et av årets høydepunkter. Hvert år imponerer de med både nytenkning og pågangsmot, forteller administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.

Prioriterer studentprogrammet

Mens en del arbeidsgivere har avlyst sine sommerjobber de siste årene på grunn av økonomiske innstramminger, har Computas valgt å beholde sitt program. Computas-sjefen kaller det et verdivalg og et samfunnsansvar.

– Det utdannes for få teknologer, og vi må gjøre alt vi kan for å ruste de vi har best mulig for oppgavene i både næringslivet og offentlig sektor. For studentene er praktisk erfaring en viktig del av den faglige utviklingen og også for motivasjonen til å fullføre studiene, sier Eilertsen, som også er styreleder for næringslivsnettverket KID ved NTNU.

Skal jobbe med UDI, Teknisk Museum og TV-aksjonen

I år skal studentene jobbe med prosjekter som fokuserer på samfunnsnytte og anvendelse av kunstig intelligens. Computas’ kunder og samarbeidspartnere Utlendingsdirektoratet (UDI), TV-aksjonen og Teknisk Museum er oppdragsgivere og gir studentene muligheten til å jobbe med reelle problemstillinger.

For UDI skal studenter være med å utvikle en løsning for et smartere og mer brukervennlig søk i Landdatabasen. Basen er avgjørende for å kunne gjøre informerte beslutninger i saker som omhandler asyl og innvandring. For TV-aksjonen skal de få bryne seg på to ulike løsninger for TV-aksjonens administrasjon. En nettside som skal forenkle deling av bilder og digitalt materiell, og en AI-basert kommunikasjonsassistent som skal støtte TV-aksjonens ansatte i å raskt formulere svar på spørsmål og henvendelser.

For Teknisk Museums IKT-utstilling I/O skal de videreutvikle et AI-spill som ble utviklet av sommerstudenter i Computas tilbake i 2020, og som siden har vært en populær attraksjon ved museet. Dette inkluderer å utforske om nye algoritmer kan gjøre at spillet kan gjøres mer utfordrende, at det støtter flere språk enn norsk, i tillegg til mulig ny funksjonalitet som flerspiller-modus, toppliste osv.

– Disse prosjektene gir studentene en unik mulighet til å bidra til samfunnsnyttige løsninger og få verdifull praktisk erfaring med avansert teknologi og virkelige problemstillinger, avslutter Eilertsen.