NRK TV-aksjonen i 2025 til Atlas-alliansen

Stiftelsen Atlas-alliansen er tildelt TV-aksjonen i NRK for 2025.

Atlas-alliansen er en paraplyorganisasjon for sju organisasjoner av og for funksjonshemmede. Atlas-alliansen/NRK

Pengene som samles inn skal gå til å bedre levekårene for funksjonshemmede i sju land/områder og blant annet sikre likeverdig tilgang til hjelpemidler, skolegang, arbeid og helsetjenester for 200 000 mennesker.

Midlene fra TV-aksjonen skal komme folk til gode i Ukraina, Palestina, Nepal, Zambia, Tanzania, Etiopia og Uganda. Det skal ikke brukes penger fra denne TV-aksjonen i Norge.

Stiftelsen Atlas-alliansen er en paraplyorganisasjon for sju organisasjoner av og for funksjonshemmede. Det er Norges Blindeforbund, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norsk Forbund for Utviklingshemmede, Ryggmargsbrokk- og hydrocephalusforeningen, Mental Helse Ungdom og Stiftelsen Signo.

Atlas-alliansen ble stiftet i 1981 og har tidligere hatt TV-aksjonen i 1981, 1992 og 2002.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen er glad for tildelingen.

– Like rettigheter og muligheter for alle er et tema jeg er sikker på vil engasjere befolkningen. I tillegg til å være en pengeinnsamling er TV-aksjonen i NRK også en kunnskapskampanje som hvert år sette søkelys på et viktig tema.

Det er Innsamlingsrådet i NRK som innstiller til kringkastingssjefen, basert på søknader fra organisasjoner med humanitære prosjekter. De siste årene har innsamlingsbeløpet vært på mer 260 millioner kroner. TV-aksjonen i 2025 går av stabelen i oktober. Endelig dato er ikke satt.

Det var ti organisasjoner som søkte om TV-aksjonen i 2025. Her er søknaden til Atlas-alliansen.

Kontaktperson NRK

Erik Skarrud