Oslo Taxi og Mer vil bidra til helelektrisk taxinæring i Oslo

Mer og Oslo Taxi inngår innovasjonssamarbeid for å finne gode løsninger for en voksende elektrisk taxi-næring.

F.v. styreleder i Oslo Taxi Mansha Khan, konsernsjef i Oslo Taxi Tonje Grave og leder for offentlig lading i Mer Malene Brøvig.

Innen november 2024 har Oslo kommune bestemt at alle løyvepliktige kjøretøy i drosjenæringen skal være utslippsfrie.

I dag er allerede en stor andel av taxiene i Oslo elbiler. Samarbeidet mellom Oslo Taxi og Mer har derfor som mål å finne nye løsninger som kan gjøre denne overgangen enda smidigere for alle parter.

Dedikerte ladepunkter

Oslo Taxi og Mer vil fremover arbeide tett sammen for å sikre forutsigbarhet og trygghet for drosjesjåførene.

– Samarbeidet markerer et stort skritt mot en mer bærekraftig og fremtidsrettet transportsektor. Sammen skal vi ikke bare fremme bruken av elbiler, men også sikre at taxisjåførene har den nødvendige ladeinfrastrukturen for å betjene kundene effektivt og miljøvennlig. Det sier leder for offentlig lading i Mer, Malene Brøvig.

En av utfordringene er at taxisjåfører frykter at de må stå i ladekø i en hektisk arbeidshverdag. For å løse dette vil Mer og Oslo kommune jobbe med å dedikere egne ladeplasser kun for taxier.

I samarbeidet mellom Mer og Oslo taxi inngår dedikerte ladere til sjåfører i Oslos største drosjesentral. I tillegg til å levere pålitelige og tilgjengelige ladeløsninger, er et viktig mål med samarbeidet å undersøke hvordan dedikerte ladepunkter og annen tilrettelegging kan bidra til økt forutsigbarhet for drosjenæringen.

Fordeler for å lade utenfor rushtiden

I en hektisk by som Oslo er det mange som lader på de samme tidspunktene. Derfor ønsker man også å legge til rette og skape insentiv for at sjåførene kan lade utenfor rushtidene for en rabattert pris.

Mer vil jobbe for at ladepunktene er strategisk plassert og tilgjengelige når sjåførene trenger dem.

Gjennom dette samarbeidet ønsker vi å utforske og utvikle flere tjenester, konsepter og løsninger som skal gjøre overgangen til elektrisk enklere for taxiselskapene. Sammen vil vi bidra til en grønnere by, samtidig som vi sikrer en effektiv og pålitelig transporttjeneste for Oslos innbyggere.

Konsernsjef Tonje Grave fra Oslo Taxi ser flere fordeler ved avtalen.

- Vi er svært fornøyde med samarbeidet mellom Mer og Oslo Taxi. Våre sjåfører ønsker pålitelige og effektive ladeløsninger. Slike initiativ er avgjørende for å sikre en vellykket overgang til 0-utslipps taxier. Oslo Taxi har en sterk tradisjon for innovasjonssamarbeid til beste for eiere, sjåfører og kunder, og vi tror at vår felles innsats vil skape en vinn-vinn-situasjon og bidra til positiv utvikling for hele næringen.

Om Mer

Mer er et av Norges ledende ladeselskaper, med omtrent 1000 hurtigladere i Norge. Du finner oss på rundt 300 destinasjoner over hele landet – fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord.

• Vi er blant de mest erfarne i ladebransjen, og var tidlig ute med å bygge et landsdekkende ladenettverk i Norge. Mer har jobbet med elektrisk mobilitet helt siden 2009. Den gang het vi Grønn Kontakt.
  • Mer Norge holder til i Kristiansand, og er en del av det internasjonale konsernet Mer as, med selskaper i Norge, Sverige, Tyskland, Østerrike og Storbritannia. Til sammen er vi flere enn 350 ansatte og har 35.000 ladepunkter over store deler av Europa.
  • Mer er eiet av Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi. Vi kjøper opprinnelsesgaranti fra norsk vannkraft på all strømmen som går gjennom våre offentlige ladestasjoner.

Følg pressemeldinger fra Mer Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mer Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mer Norge