Lønnsløft for kirkelig sektor

Fagforbundet og andre LO-forbund innen kirkelig sektor, har forhandlet fram ny tariffavtale og sikret lønnsøkning for alle ansatte. Resultatet sikrer en god lavlønnsprofil både for ansatte i felles- og menighetsråd og i rettssubjektet Den norske kirke.

Fagforbundet prioriterte lavtlønte og styrking av arbeidet med heltidskultur i forhandlingene.

– Vi mener vi har lyktes med å sikre alle ansatte bedre lønn. Det har vært viktig å øke tilleggene på gravplasskolen og kirketjenerskolen, og det har vi fått til, sier Karianne Hansen Heien, forhandlingsleder i Fagforbundet og LO-forbundene.

Med virkning fra 1. mai 2024 får alle et generelt lønnstillegg på minst 21 700 kroner. Ansatte i stillinger uten fastsatt minstelønn (kap. 4.6) får et tillegg på 4,1 prosent av lønna og ansatte i kap, 4.7 får et tillegg på minimum 3,85 prosent av lønna. Minimumstillegget 24 500 kroner. Garantilønna økes tilsvarende.

Det er også avsatt midler til lokale forhandlinger i rettssubjektet Den norske kirke.

– Vi har sikret en høyre startlønn for ufaglærte ved å slå sammen ansiennitetstrinn. Vi er fornøyde med å ha oppnådd et oppgjør som er i tråd med frontfagsramma, sier Karianne Hansen Heien.

Lønnstilleggene er brutto, og deltidsansatte får tillegg beregnet forholdsmessig. LO-forbundene i kirkelig sektor inkluderer Fagforbundet, FO og Creo.

Fagforbundet er LOs største forbund, med over 410 000 medlemmer. Vår hovedoppgave er å sikre medlemmene gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Som landets største arbeidstakerorganisasjon har vi også tyngde og politisk gjennomslagskraft til å styrke og videreutvikle velferdsstaten

Oljefondet investerer milliarder i våpenselskaper som selger våpen til Israel20.6.2024 07:09:38 CEST | Pressemelding

Ny rapport avslører at oljefondet er blant de største europeiske finansinstitusjonene som investerer i internasjonale våpenprodusenter som selger våpen til Israel. – Ved å selge våpen til Israel risikerer våpenprodusenter å legge til rette for pågående alvorlige brudd på internasjonal humanitær rett i Gaza, forbrytelser mot menneskeheten og uopprettelig skade på palestinernes rett til å bli beskyttet mot folkemord, sier Steinar Krogstad, LOs andre nestleder.