I dag smeller det på veiene

3. juli i fjor var det mer enn 1900 ulykker på veiene med personbiler. - Pass på så ikke sommerferien starter på verkstedet eller det som verre er.

3. juli i fjor endte mange bilturer med små og store smeller på norske veier.
3. juli i fjor endte mange bilturer med små og store smeller på norske veier. Heidi Tofterå Slettemoen/Frende Forsikring.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge om tallene fra Finans Norge. Ulykkesdagen 3. juli i fjor kostet mer enn 39 millioner kroner for norske forsikringsselskaper.

Høye dødstall
13 mennesker omkom på veiene i Norge i juni, viser tall fra Statens vegvesen. Det er flere enn i samme måned i fjor. I løpet av første halvår omkom 51 mennesker i trafikken, seks flere enn på samme tid i fjor.

- Målet må være at alle kommer seg trygt til og fra ferien i år. Hver sommer ser vi tragiske og meningsløse ulykker. Du kan ikke gjøre noe med andres kjøring, men hvis alle gjør noe med sin egen, er det viktig for trafikksikkerheten. Foruten å bruke sikkerhetsbelte og å kjøre upåvirket hele tiden, er det to ting jeg mener kan redde liv i sommer, sier fagsjefen.

Husk på disse to tingene
- Punkt én er å passe på farten din. Vi vet at for høy fart dreper og at det er lett å bli fartsblind når du har kjørt lenge, for eksempel på bilferie. I en undersøkelse Norstat har gjort for oss i Frende sier 1 av 3 at det er greit å bryte fartsgrensa hvis du selv mener at det bør gå fint, sier Roger Ytre-Hauge.

- Punkt to er å ha full oppmerksomhet på veien. Det betyr at du ikke skal la deg forstyrre av mas fra baksetet. Du skal ikke kjøre hvis du er oppkavet eller stresset. Du skal ikke kjøre hvis du er spesielt trøtt. Og du skal ikke sjekke mobilen, skifte radiokanal eller gjøre noe annet som tar blikket bort fra veien, sier han.

I fellesferien blir det enda mer å passe på
Hver uke fremover er det stadig flere som begynner på Norgesferien med bilen sin. Det vil gjøre at det blir enda trangere på veiene.

- Foruten alle som kjører bil må du ta hensyn til motorsyklister, syklister, campingturister, vogntog og bobiler, samt folk på el-sparkesykkel eller moped, sier Ytre-Hauge.

- Det er flere på veiene i sommermånedene og gjerne flere i hvert kjøretøy. Mange kjører på veier de ikke er kjente med. Derfor er det ekstra viktig å kjøre etter forholdene og ikke ta unødvendige sjanser i sommer, sier daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal.

Sløv småbulking
Det er ikke bare tragiske dødsulykker som skjer om sommeren.

- Vi ser en rekke småbulkinger på parkeringsplasser, ryggeuhell og sløve påkjørsler bakfra i kø. Igjen er det uoppmerksomhet som spiller inn. Jeg skjønner at folk vil på ferie nå og mange har skuldrene opp under ørene etter en travel vår. Men hvis bilen havner på verksted, kommer du deg ikke raskt fram, og regningen vil ikke senke skuldrene dine, sier Roger Ytre-Hauge.

- Så ta det med ro, se deg godt om før du kjører og ikke sett deg en tidsfrist for når du mener du bør være framme dit du skal, sier fagsjefen på motor hos Frende Forsikring.

3. juli i fjor endte mange bilturer med små og store smeller på norske veier. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen/Frende Forsikring.
Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor, Frende Forsikring.
Geirr Tangstad-Holdal, Trafikksikkerhetsforeningen. Foto: Robert Eik.
Mange begynner på ferien denne uka eller fra helga. Det kan gi køer og flere ulykker. Foto: Shutterstock.