Fisk drepes i vannkraftverk – hva gjør regjeringen?

Færre enn ett av tre kraftverk har utstyr som hindrer skade på fisk (27,7 prosent) og kun 6,5 prosent har vedtak om å montere slikt utstyr. Det viser en undersøkelse som magasinet Natur & miljø har utført. Nå må regjeringen svare i Stortinget.

Laks drept i turbinen til et norsk vannkraftverk.
Laks drept i turbinen til et norsk vannkraftverk. Foto: Frode Kroglund

- Hvilke nye tiltak vil regjeringen iverksette for å sikre at vandrende fisk kommer uskadd forbi turbinene i norske vannkraftverk?

Det spørsmålet må olje- og energiminister Terje Aasland svare på i Stortinget i dag, da Miljøpartiet de Grønne tar opp saken i spørretimen.

Natur & miljø har spurt vannkraftverk i Norge om fisk blir skadet i deres anlegg, hva de gjør for å hindre det og hvorfor de ikke har montert utstyr som kan hindre skade. «Undersøkelsen viser at det bare er noen få kraftverk som har tatt oppgaven om å sikre fisken trygg passasje så alvorlig at de har gjort tiltakene som er nødvendige», konkluderer Natur & miljø.

Resultater fra Fiskevandringsundersøkelsen 2024

▪ Færre enn ett av tre kraftverk har utstyr som hindrer skade på fisk (27,7 prosent)

▪ Kun 6,5 prosent har vedtak om å montere slikt utstyr

▪ Bare 16 prosent har undersøkt om fisk blir skadet i sine anlegg

– Det er urovekkende at mange vannkraftverk mangler trygge løsninger for at fisken skal kunne svømme uskadd forbi, og de færreste kraftverkseierne har gjort undersøkelser for å se om deres kraftverk skader fisk. Jeg tror det er store mørketall som ikke er avdekket i denne undersøkelsen, sier Rebecca Biong, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet forventer at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vil komme på banen og ta et overordnet ansvar for å sikre fisken trygg vandring i norske vassdrag.

– NVE har det overordna ansvaret her, men det virker som de har tatt på seg skylappene og en «det man ikke vet, har man ikke vondt av»-holdning. De burde pålegge kraftverkseierne å undersøke om fisk skades i deres kraftverk, og kreve tiltak, sier Biong.

Former informasjon

Rebecca Biong

Fagrådgiver i Naturvernforbundet

942 67 965 / rb@naturvernforbundet.no

Fiskevandringsundersøkelsen 2024

Kjenner dere til/har dere fått tilbakemeldinger om at fisk skades under vandring i deres kraftverk?

15,6

79,2

5,2

Er det montert installasjoner/utstyr for å sikre at ål og annen vandrende fisk kommer uskadet forbi deres vannkraftverk?

27,7

64,1

0,0

Ubesvart/uaktuelt

7,6

Har dere gjort vedtak om å montere installasjoner/utstyr for å sikre at ål og annen fisk kommer uskadet forbi deres vannkraftverk?

6,5

76,2

1,3

Ubesvart/uaktuelt

16,0

Av 760 kraftverk oppga 231 kraftverkseiere at de har forekomst av vandrende fisk knyttet til sine kraftverk. Blant de 231 har 20% laks, 17% sjøørret og 11% ål. Kun 15,6 prosent kjenner til at fisk blir skadd i sine kraftverk, og 27,7 har gjort tiltak for å hindre skade på fisken.

Kilde: Fiskevandringsundersøkelsen 2024, Natur & miljø

Voldsom nedbygging av sårbar finnmarksnatur24.6.2024 10:32:07 CEST | Pressemelding

Forslaget til mulig kraftutbygging i Finnmark vil få omfattende negative konsekvenser for natur og samisk kultur, selv om noen av de verste prosjektene er ute. Flere kontroversielle prosjekter er fortsatt med, som planene om Skarvberget og Oksefjorden vindkraftverk. Det er en svært gledelig nyhet at de ekstremt kontroversielle og naturødeleggende planene for Davvi og Kokelv vindkraftverk er ute av prosessen, til tross for at Davvi egentlig var det som hadde kommet lengst. Dette viser at NVE har lyttet.