Powered by Telemark

Industriuka kårer beste samarbeid mellom industri og tech - CODY, EGDE og BOUVET er alle nominert for sitt bidrag til digitalisering av industrien

Under Industriuka som gjennomføres i Grenland denne uken kåres vinneren av de nominerte til den årlige «Power Award» som gis i samarbeid med Sparebanken Sør. De nominerte blant klyngens 120 medlemsbedrifter har alle vist hvordan teknologibedrifter kan løfte store industribedrifter i sine målsettinger om å digitalisere prosessindustrien. Prisutdelingen skjer i forbindelse med Industriuka sin festmiddag på onsdag kveld på Porsgrunn Arena.

CODY
Cody er nominert for sitt samarbeid med Vianode gjennom Greenbox prosjektet. Vianode har utviklet en banebrytende teknologi for produksjon av materialer til batterier med en prosess som forbedrer fotavtrykket med 90%. Prosjektet går ut på å lage digitale tvillinger av industriprosesser. På denne måten kan etablering, drift og utvikling av industriprosesser gjøres digitalt før de settes ut i kostnadskrevende og risikofylte grep i fysiske fabrikker og prosesser. Cody sitt bidrag inn i Greenbox går ut på å automatisere prøvetaking, preparering og analyse for å tilgjengeliggjøre robuste og hyppige målinger fra prosessen med betraktelig lavere tidsforsinkelse enn i dag.

EDGE
Egde har også et ambisiøst samarbeid med Vianode, hvor de samler, sammenstiller og visualiserer prosessdata fra fabrikken. Løsningen innoverer beslutningsprosesser gjennom datadrevne avgjørelser.

BOUVET
Bouvet sammen med Yara levert et banebrytende prosjekt i fullskala fjernstyrt og autonom hjullaster for logistikk og produkthåndtering. Prosjektet retrofitter et maskinuavhengig styringssystem som legger til rette for autonomi og fjernstyring av eksisterende hjullaster. Teknologien er derfor direkte gjenbrukbar på andre typer maskiner og bruksområder. Dette gir mulighet for å styre flere operasjoner fra samme kontrollstasjon samtidig som det fjerner operatøren fra krevende miljø. Prosjektet har inkludert flere ledende selskaper innen sine fagfelt som Hive Autonomy, Telenor og Volvo. Prosjektet er et eksempel på nødvendigheten av å jobbe på tvers av fagfelt for å lykkes i kompliserte digitale prosjekter.

Viktig å styrke utviklingen av mer bærekraftige løsninger
Sparebanken Sør har i flere år bidratt til å gi honnør for denne type teknologisamarbeid ved å tilby 50.000 kroner i premie. Vinneren får også anledning til å presentere sitt prosjekt på Industriukas hovedscene neste år.
- Vi er opptatt av å bidra til å styrke utvikling av mer bærekraftige løsninger i næringslivet. Samarbeidet med Powered by Telemark og Industriuka er en fin måte å gi hyllest til innovasjon i samarbeid, sier regionbanksjef BM i Sparebanken Sør, Tryggve Moe.

Å ligge i front innen digitalisering er helt sentralt
- Bærekraftig industri må ligge i tet innen digitalisering. Samtlige nominerte i årets Power Award er gode eksempler, både på industriaktører som ser viktigheten av å invitere inn mindre aktører med kompetanse til å løfte prosessindustri til best i sin bransje innen digitalisering, sier Bård Stranheim, daglig leder i Powered by Telemark som er initiativtaker til Industriuka.

Industriuka foregår i tidsrommet 10.-14. juni, og samler mer enn 600 bedrifter til konferanser, messe og arrangementer i regi av samarbeidspartnere i hele regionen. Vinneren av Power Award offentliggjøres under festmiddag med 560 gjester onsdag 12. juni.

Program og billetter finner du på www.industriuka.no

For ytterligere informasjon:

Bård Stranheim, daglig leder Powered by Telemark

baard@poweredbytelemark.no // 908 85 035
Jostein Stensrud Køhn, prosjektleder Industriuka

Jostein@poweredbytelemark.no // 905 08 067

Bjørn Richard Johansen, pressekontakt, Geelmuyden Kiese
brj@gknordic.com // 47 800 100

Merete Østby, digital sjef i Yara
merete.steinvag.ostby@yara.com // 480 08 906

Harry Gulestøl, vice president IT i Vianode

harry.gulestol@vianode.com // 916 67 863

Lars Erik Finholt, konsulent i Bouvet

lars.erik.finholt@bouvet.no // 952 71 895

Jøran Bøch, daglig leder i Egde

joran.boch@egde.no // 918 76 847

Ken André Kihle, daglig leder i CODY

ken.andre@cody.no // 992 24 842

Powered by Telemark, Postboks 7, 3903 Porsgrunn. Kontorer er lokalisert til Herøya Industripark AS.

Kort om Industriuka 2024:

Industriuka forventer over 600 bedrifter til Grenland 10.-14. juni og er et årlig arrangement i regi av industri- og teknologiklyngen Powered by Telemark. 2024 er den fjerde utgaven av arrangementet, som har sett sterk vekst siden oppstarten i 2021. I 2023 hadde Industriuka cirka 8.000 besøkende. Blant innledere i 2024 er Statsminister Jonas Gahr Støre, energiminister Terje Aasland og næringsminister Cecilie Myrseth. Videre kommer direktør i Cicero, Senter for klimaforskning, et ledende, tverrfaglig klimaforskningsinstitutt, lokalisert i Oslo, Kristin Halvorsen, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid og administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli. Videre deltar konsernsjef YARA Svein Tore Holsether, konsernsjef i Norconsult Egil Hogna, norgessjef i Google Tine Austvoll Jensen, CEO i ENRX Bjørn Eldar Petersen, styreleder i Schibsted Karl-Christian Agerup, konsernsjef i SINTEF Industri Eli Aamot som lanserer deres analyse «Industriløft». Ny leder i Norsk Industri Harald Solberg, en av USAs beste tech-forelesere Jennifer Wessels, og flere nestorer som blant annet Fredrik Baksaas.

Regionbanksjef BM i Sparebanken Sør, Tryggve Moe

Følg pressemeldinger fra Powered by Telemark

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Powered by Telemark på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Powered by Telemark