Fafo

Økt oppslutning om EU-medlemskap i ny måling

Fafo har siden 2016 stilt spørsmål om befolkningens holdninger til EU-medlemskap og EØS-avtalen. I 2024 er det 25 prosent av befolkningen som vil bli medlem av EU, en økning fra 13 prosent i 2016 og 14 prosent i 2019. Andelen som svarer ja til EU-medlemskap er sammenfallende med tall publisert i Nettavisen 10. juni.

Andelen som ikke vil være medlem, men beholde EØS-avtalen er redusert fra i overkant av 60 prosent i 2016 og 2019 til 39 prosent i 2024. De som verken vil at Norge skal være EU-medlem eller beholde EØS-avtalen utgjør 20 prosent. Denne andelen har holdt seg ganske stabil siden 2016.

Det er imidlertid større usikkerhet i befolkningen nå enn tidligere når det gjelder holdninger til EU og EØS. Hele 16 prosent svarer «ikke sikker» på spørsmålene om de foretrekker EU-medlemskap, beholde EØS-avtalen eller ingen av delene.

Kvinner og de yngste velgerne er mest skeptisk til EU-medlemskap. 19 prosent av kvinnene og 31 prosent av mennene sier ja til medlemskap. Blant de mellom 18 og 24 år er det kun 9 prosent som vil at Norge skal bli medlem i EU.

Rundt halvparten av de spurte er enig i at EØS sikrer norsk økonomi og verdiskapning. På dette spørsmålet er det til sammen 30 prosent som svarer «verken enig eller uenig» eller «vet ikke».

Fafos måling er gjennomført av Respons analyse og spørsmålene ble stilt til et representativt utvalg av befolkningen med 1003 respondenter i perioden 16–27.mai 2024.

For mer informasjon om konferansen og undersøkelsens resultater, vennligst kontakt Stein Roar Fredriksen eller besøk vår nettside www.fafo.no

Om Fafo

Forskningsstiftelsen Fafo er et av Norges største samfunnsvitenskapelige forskningsmiljøer. Fafo ble etablert i 1982 og har til formål å utvikle kunnskap om deltakelse, levekår, demokrati, utvikling og verdiskapning. Basert på høye forskningsetiske og metodiske standarder er ønsket å bidra til samfunnsmessig fornyelse. Med et historisk utgangspunkt i norsk fagbevegelse er Fafos aktivitet basert på å levere kritisk og handlingsorientert forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk til sentrale beslutningstakere og beslutningsprosesser.
www.fafo.no

Følg pressemeldinger fra Fafo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fafo