Fellesforbundet

Mekling og fare for streik i havbruksnæringen

Fellesforbundet og Sjømat Norge møtes til mekling etter at de brøt forhandlingene på havbruksoverenskomsten tidligere i vår. Dersom det ikke blir noen meklingsløsning kan over 200 arbeidstakere være i streik fra lørdag.

Forbundssekretær Christian Justnes leder forhandlingene med Sjømat Norge på vegne av Fellesforbundet. Nå er han forberedt på å møte motparten til en krevende mekling. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har i dag krevd brudd i den frivillige meklingen med Sjømat Norge på Havbruksoverenskomsten. Partene har frem til nå vært i mekling etter at de brøt forhandlingene fredag 24. mai. Fellesforbundet ba da om Riksmeklerens hjelp grunnet stor avtand og lite bevegelse i forhandlingene.

Riksmekleren har nå innkalt partene til tvungen mekling med oppstart torsdag 13. juni. Fristen for tvungen mekling går ut fredag 14. juni ved midnatt.

Havbruksoverenskomsten er en tariffavtale mellom Fellesforbundet og Sjømat Norge, og gjelder for i overkant 3000 av Fellesforbundets medlemmer i havbruksnæringen.

Overhengende fare for streik til helgen

Forhandlingsleder Christian Justnes er innstilt på at meklingen kan bli krevende, men understreker at målet er å komme til enighet med motparten om et resultat medlemmene kan akseptere.

– Vår delegasjon var enstemmig da vi bestemte oss for å bryte forhandlingene med Sjømat Norge. Hovedårsaken var det økonomiske tilbudet vi ble møtt med, og det vet arbeidsgiverne godt. Jeg har derfor en klar forventning om at vi nå møter en annen holdning, hvor frontfagsmodellen legges til grunn, og hvor en tilstrekkelig del av ramma garanteres gjennom sentrale tillegg. Våre medlemmer skal ha penger i lomma, sier Justnes.

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt. Varselet innebærer at 227 arbeidstakere i 20 bedrifter kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Justnes og resten av forhandlingsdelegasjonen har fått klar beskjed fra medlemmene om at de er godt forberedt på å gå ut i streik, dersom det blir nødvendig.

– Vi opplever stor støtte fra medlemmer og tillitsvalgte når vi nå forbereder oss for mekling og mulig streik. Det har vært en markant økning i innmeldinger de siste ukene, og det forteller meg at stadig flere av de som jobber innen havbruk ser at det er når man står sammen at man oppnår noe, fastslår Justnes.

Følg pressemeldinger fra Fellesforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesforbundet