Misforstår forsikringsvilkårene på reise - får ikke erstatning
Stadig flere reisende feiltolker reglene som gjelder for sykdom på ferie. Når avslaget på skademeldingen kommer, blir dermed skuffelsen stor.
![Altfor ofte misforstår vi forsikringsvilkårene som gjelder reisesyke. Derfor er det lurt å sette seg godt inn i reglene før avreise, råder Fremtind. Foto: Dan Gold/Unsplash](/data/images/public/17846913/18134281/dc2dae2e-6bb1-43c6-a31b-e6dea380b441-w_720.jpg)
Har du vært innlagt på sykehus eller sengeliggende i tre dager eller mer, kan du ha rett til kompensasjon for tapte feriedager. Men det er noen viktige kriterier som må overholdes.
– For å få igjen penger fra reiseforsikringen, må du kunne dokumentere det med en bekreftelse fra legen som behandlet deg på feriestedet. Veldig mange reisende er ikke er klar over dette, sier skadeforebygger i Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen.
Ringer fastlegen hjemme
Hos Fremtind ser de at stadig flere reisende feiltolker reglene som gjelder for sykdom på ferie. Det fører til misfornøyde kunder som får avslag på forsikringen.
– Vi har en del tilfeller der kunder ringer fastlegen sin hjemme når de er syke på ferie, men det hjelper dessverre ikke. Du får ingen erstatning om du ikke har kontaktet lege der du ferierer, opplyser skadeforebyggeren.
For høye forventninger
Hvis du blir syk på reisen, bør du alltid starte med å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Da får du hjelp og veiledning i hva du bør gjøre, blant annet om hva slags dokumentasjon du trenger for å få refundert de delene av ferien du er syk.
– Men husk at du må kontakte en lege når du er syk, og ikke vente til du er kommet hjem eller er frisk igjen, påpeker Hofstad-Nielsen.
Hun forteller videre at kunder noen ganger har for høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker.
– Det kan derfor være lurt å sjekke på forhånd hva den dekker og ikke, slik at du unngår ubehagelige overraskelser, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette gjør du hvis du blir syk eller utsatt for en ulykke på reise:
- Kontakt forsikringsselskapet ditt eller SOS så raskt som mulig ved sykdom eller skade.
- Oppsøk lege og følg legens instruks om behandling, husk å få skriftlig bekreftelse på eventuelt sengeleie.
- Husk at sykehusopphold, sykeopphold som følge av sengeleie etter legens instruks, hjemtransport, ledsagelse og tilkallelse av familie skal godkjennes av forsikringsselskapet eller SOS på forhånd.
- Ved avbrutt reise, hjemtransport og ledsagelse skal det foreligge skriftlig bekreftelse fra behandlende lege på stedet, eller fra SOS om at dette er medisinsk nødvendig.
- Ta vare på legeerklæring, kvitteringer og annen dokumentasjon på utgiftene dine.
Stor økning i reisesyke
- Bransjetall fra Finans Norge viser at antall reisesykdomsskader har økt med 19 prosent siden 2019 (siste normalkvartal før koronatiltak).
- Sykdomserstatningen hittil i år er på nesten 368 mill.kr, og det er en økning på nesten 45 prosent fra i fjor og utgjør 48 prosent av de totale erstatningene på reiseforsikring, ifølge Finans Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Anette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noPressevakt
Tel:22 42 96 00pressevakt@fremtind.noBilder
![Veldig mange reisende er ikke er klar over reglene for reisesyke, sier skadeforebygger i Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen. Foto: Fremtind](/data/images/public/17846913/18134281/3b14e468-feff-48b2-9def-b5c9c24956c3-w_240.jpg)
![Altfor ofte misforstår vi forsikringsvilkårene som gjelder reisesyke. Derfor er det lurt å sette seg godt inn i reglene før avreise, råder Fremtind. Foto: Dan Gold/Unsplash](/data/images/public/17846913/18134281/7cd90fa3-67a4-490c-9c54-7fa5591a066d-w_240.jpg)
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Reiseforsikringen dekker heteslag, men ikke avbestilling19.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det kan bli brennhett mange steder i sommer, viser langtidsprognoser. – Får du behov for legehjelp på grunn av overoppheting, vil forsikringen dekke dette. Men du får ikke erstatning for avbestilling på grunn av varmen, sier skadeforebygger.
Uvanlig mange lynskader i mai17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bare hos Fremtind er det registrert over 400 skader som følge av lyn i mai. Det er flere frysere og robotklippere som har røket denne våren.
1 av 4 reisende frykter ekstremvær i sommer13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mange tar likevel sjansen på å dra til utlandet. 37 prosent, tilsvarende 1,6 millioner nordmenn planlegger en ferietur utenlands i sommer.
Nær 1 av 3 nordmenn har opplevd vannskade4.6.2024 14:16:27 CEST | Pressemelding
Norske boligeiere treffes stadig oftere av styrtregn og andre værhendelser. Flere vannskader kunne vært unngått med bedre forberedelser, mener skadeforebygger.
Venter lang kø på flyplassen: Dekkes ikke av forsikringen3.6.2024 12:12:42 CEST | Pressemelding
Reisende utenfor Schengen bør beregne ekstra god tid på flyplassen mens streiken pågår. – Mister du flyet, får du ikke igjen penger på forsikringen, selv om det skyldes lang kø i passkontrollen, opplyser skadeforebygger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom