Konkurransetilsynet har godkjent fusjonen mellom SpareBank 1 Østlandet og Totens Sparebank

I februar vedtok representantskapet i SpareBank 1 Østlandet og generalforsamlingen i Totens Sparebank at bankene fusjoneres. Den 7. juni godkjente Konkurransetilsynet sammenslåingen.

-Vi er veldig fornøyde med å få svar fra Konkurransetilsynet nå før sommeren, og ser fram til at Finanstilsynet også behandler saken i tråd med sine rutiner, sier Klara Lise Aasen, konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet.

-Dette er et viktig skritt i retning av juridisk fusjon, satt til omkring 1. november i år. Vi gleder oss til å få Totens Sparebank integrert i konsernet og at vi sammen kan skape ytterligere verdi for kundene i lokalsamfunnene på hele Østlandet, legger hun til.

Bankene tar sikte på gjennomføring av sammenslåingen omkring 1. november 2024. Sammenslåingen er fortsatt betinget av at Finanstilsynet gir nødvendig godkjennelse uten vilkår eller på vilkår som ikke vesentlig endrer forutsetningene bankene har lagt til grunn ved inngåelsen av fusjonsplanen.

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med 1 225 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom snart 180 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt og andre tjenester til personer, bedrifter og offentlig sektor i bygd og by. Vi har i dag 37 kontorer spredt rundt om i Oslo, Akershus og Innlandet, og har en forretningskapital på 245 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.