Nå er de norske nypotetene her

Velkommen tilbake – vi har savnet dere!

Saltkokte nypoteter

I disse dager er det full fart med høsting og pakking rundt om i Norge, slik at du kan sette fantastiske norske nypoteter på bordet.

– Høye temperaturer og varmt vær i mai har sørget for gode vekstforhold. Framover vil det fylles opp i butikkene, og vi regner med full dekning på norske nypoteter i tiden rundt sankthans. I starten kommer nypotetene ferdig pakket, men snart vil de også finnes i løsvekt, samt småpoteter, sier Devi Ahuja, potetsjef i BAMA.

I sesonger med gode temperaturer og værforhold, har BAMA høy norskandel på potet. Vi arbeider kontinuerlig for økning gjennom et langsiktig samarbeid med Gartnerhallen, kundene og pakkeriene. I 2022/2023-sesongen ble det satt ny rekord med en andel på 86,3 prosent.

Nypoteter er ferskvare
Nypoteter eller tidligpoteter er blant de ferskeste potetene du kan få tak i, og de dyrkes for å høstes tidlig. Settepotetene legges til forgroing under varmt lys ved årets begynnelse, plantes ut i mars/april og er klare til høsting i juni.

Både produksjon og håndtering krever det lille ekstra - nypoteter er ferskvare. I motsetning til lagringspoteter, må de spises etter kort tid for en optimal smaksopplevelse.

Tror på en god sesong
Knut Salve Lunden er tidligpotetprodusent, og daglig leder på Reddal Pakkeri ved Grimstad. Han er også SKP (sentral kulturansvarlig produsent) for tidligpotet i Gartnerhallen. I disse dager er det mye å gjøre.

– Endelig er vi i gang. Godværet har sikret kvaliteten, og det tegner til en flott start. Jeg har troen på at mengdene kommer fort og krysser fingrene for lite regn framover, sier han.

Nypoteter kommer både i røde og gule varianter. Juno er den første røde sort ut for Lunden. Etter hvert kommer de gule sortene Solist og Hassel.

– Det er ingenting som slår smaken av norske nypoteter. De kan både stekes, kokes og grilles. Ha på litt salt, en god smørklatt og noen ferske urter, så har du et fantastisk lite sommermåltid, avslutter han.

Nypoteter bør oppbevares mørkt, i en temperatur på 12-14 grader.

Saltkokte nypoteter
Last ned bilde
Fra venstre: Tom Sigurd Dokkedal, Knut Salve Lunden, Kristian Lauvland og Anders Repstad
Last ned bilde