Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Det skjer etter at Schibsted før helgen ble splittet i to, 185 år etter at Christian Schibsted startet sin lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania.
– Fredag var en merkedag. Nå starter en ny, spennende epoke for medievirksomheten vår, og jeg er overbevist om at Schibsted Media skal stå veldig godt på egne bein. Vi har fått en eier med tålmodig kapital, investeringsvilje og en langsiktig horisont, og vår felles ambisjon er tydelig: Vi skal bli den ledende mediedestinasjonen i Norden, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media
– En veldig god start
For snaue to uker siden møttes styret og konsernledelsen i Schibsted Media for første gang. Under den to dager lange samlingen fikk styret en introduksjon til selskapet, en gjennomgang av strategien og innsikt i flere pågående prosjekter.
– Jeg synes det var en veldig god start, og mitt inntrykk er at alle i konsernledelsen fikk stor tro på sammensetningen av og samarbeidet med det nye styret. Og ikke minst: Hvis det engasjementet styremedlemmene viste under samlingen er representativt for slik de vil opptre fremover, så er vi i veldig gode hender, sier Tveitnes.
Hun forteller at styret stilte seg bak den kursen som er staket ut for Schibsted Media gjennom selskapets nye strategi. Fremover vil det handle om å finne ut hvor trykket skal legges først.
– Nyheter er og vil fortsette å være vår kjernevirksomhet – vi skal levere uavhengig journalistikk som styrker demokratiet. Men for at vi skal være relevante og for å bygge et et bredere tilbud til brukerne, trenger vi å investere mer i både underholdning og sport. Tradisjonelt er vi også sterke på tekst, men vi er nødt til å supplere med mer journalistikk og annet innhold i lyd- og videoformatet. Særlig er dette viktig for å gi flere unge brukere en vei inn i vårt univers, sier Tveitnes.
Teknologioptimister
I tillegg skal brukeren settes først når fremtidens medieprodukter skal videreutvikles. Det innebærer å utnytte bredden Schibsted Media har i porteføljen, skreddersy et innholdstilbud for den enkelte bruker og jobbe beinhardt med personalisering både på det åpne og betalte innholdet.
– Her blir det særdeles viktig å utnytte den til enhver tid nyeste teknologien. Vi skal i alle fall ikke være noe mindre teknologioptimister i Schibsted Media enn vi har vært som en del av Schibsted, og derfor fortsetter vi å eksperimentere og teste med kunstig intelligens. Her skal vi gå foran i bransjen, men samtidig være bevisste på utfordringene denne teknologien også representerer, sier Tveitnes.
Men for å nå ambisjonen om å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden så varsler Tveitnes at Schibsted Medias portefølje trolig vil se annerledes ut litt frem i tid.
– Vi må styrke tilstedeværelsen vår i Norden, først og fremst i Sverige. Det kan innebære å vokse organisk, gjennom partnerskap eller ved oppkjøp. Hvilke veier vi velger blir naturligvis noe vi vil bruke mye tid på sammen med styret, sier Tveitnes.
Hun understreker at en styrket posisjon vil ha stor betydning både for abonnements- og annonsevirksomheten, som Schibsted Media i den nye strategien har definert som to like viktige inntektskilder.
– Annonsørene blir like godt ivaretatt etter splitten. Schibsted Marketing Service vil fortsette å levere de samme tjenestene, og alle produkter vil forbli uendret gjennom hele 2024, sier Tveitnes.
Over 200 nye medarbeidere
Etableringen av Schibsted Media er også en milepæl i den månedslange prosessen med intern rekruttering av ansatte til områder som Schibsteds fellesfunksjoner hittil har håndtert for mediehusene og markedsplassene.
– Det er mange fordeler for oss med denne splitten, og en av dem er at vi nå kan bygge systemer og løsninger som er skreddersydd for et rent medieselskap. Men da må vi også ha flere egne folk på teknologi, finans og HR for å løse disse oppgavene, sier Tveitnes.
I tillegg til dem som fra før av har hatt en naturlig tilhørighet til medievirksomheten, har over 200 Schibsted-ansatte gjennom denne prosessen fått et nytt hjem i det nye medieselskapet.
– Vi har opplevd stor interesse for å bli med på reisen til Schibsted Media fra de som kunne velge. Det forteller meg at samfunnsoppdraget vårt er noe som appellerer til mange. Uansett hva du jobber med i Schibsted Media så vil du være med å bidra til at uavhengig journalistikk skal fortsette å spille en så viktig rolle i samfunnene vi lever i. Det er demokratiene våre helt avhengig av, avslutter Tveitnes.
Fakta: Dette er Schibsted Media |
|
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of Communications
Schibsted Media - Norge
Bilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Schibsted Media-rapport peker på svekkede europeiske medier: – For lite produktutvikling og innovasjon19.11.2024 13:05:00 CET | Pressemelding
Schibsted Media offentliggjør en rapport som viser hvordan mediene har fått langt mindre innflytelse på Europas demokratier, og trekker frem behovet for innovasjon og politisk handling som mottiltak.
Mistet fingrene på TV-innspilling: Slik går det nå9.11.2024 00:01:00 CET | Pressemelding
Erik Follestads konfliktfylte konkurranse-reality «Til fjells med Folle» er tilbake med ny sesong. Programmet som fikk en dramatisk vending under innspilling kommer 9. november på VGTV.
VG med rekordtall på høydevideo under USA-valget8.11.2024 15:16:17 CET | Pressemelding
VGs høydevideo-satsing traff blink hos brukerne, og de unge strømmet til forsiden.
VGs «Valgchat» har passert 110.000 spørsmål fra brukerne5.11.2024 08:39:26 CET | Pressemelding
På under to uker har VGs brukere sendt over 110.000 spørsmål til VGs «Valgchat». – Bekrefter ryggmargsfølelsen vi hadde, sier Marcus Husby, redaksjonssjef for AI i VG.
VG lanserer AI-basert «Valgchat» for presidentvalget i USA25.10.2024 13:28:06 CEST | Pressemelding
«Valgchat» skal gjøre det lettere for brukerne å få svar på spørsmål om det amerikanske presidentvalget.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom