Leieprisene: – Økt med over 2000 kr i måneden

Det er tid for studenter å finne seg et sted å leie i de store byene. Det er dyrere enn noensinne, sier Jørgen Hellestveit i FINN eiendom og oppfordrer flere til å leie ut hvis de har mulighet.

FINN sine bolig til leie-annonser viser at prisene har økt siden i fjor sommer over hele landet, og Oslo har de høyeste leieprisene. Foto: Getty Images.

I fjor så vi på FINN-annonsene at leieprisene hadde økt betraktelig i forhold til tidligere år og flere, inkludert Norsk studentunion, ropte varsko. Dessverre ser vi nå at prisene har steget enda mer i de største byene.

Få utleieboliger og økt pris

Hittil i år er det annonsert 70 776 boliger innen Bolig til leie på FINN, og dette er litt over 3349 flere annonser enn i fjor på samme tid. Ser man tilbake i tid, er likevel utbudet av utleieboliger lavere enn tidligere år, da det i 2021 var 77 000 og i 2020 80 000 annonser for leiebolig i samme periode, forteller boligekspert og leder i FINN eiendom Jørgen Hellestveit.

– Vi har for få utleieboliger på markedet og dette driver prisene oppover. I tillegg til dette, har rentenivået økt, som igjen fører til at de som eier utleieobjektet ofte må ta en høyere pris for å finansiere boligen, sier boligeksperten.

Sammenliknet med samme periode i fjor, har prisene på leie av leiligheter i Oslo og Trondheim økt med rundt 9 prosent, mens det i Stavanger har økt med 18 prosent og 14 prosent i Bergen. Til sammenligning så har leieprisene på leiligheter i Norge i snitt økt med 8 prosent. Leieprisen på hybler har økt i alle byene med mellom 6 og 8 prosent, bortsett fra i Trondheim der vi ser en lav økning på 1 prosent. Også i bofellesskap ser vi en økning i pris på inntil 9 prosent i Oslo.

– Leiligheter er altså det som har økt mest i pris, mens rom i bofellesskap fortsatt er den mest økonomiske måten å bo på. Oslo er fortsatt den byen med de høyeste leieprisene, med Bergen på andreplass, sier han.

null
Boligekspert og leder i FINN eiendom, Jørgen Hellestveit. Foto: FINN/Øystein Klock

Studenter sliter på markedet

Norsk studentorganisasjon (NSO) er en nasjonal interesseorganisasjon for 34 ulike studentdemokrati ved norske universiteter og høyskoler. Leder i NSO, Oline Sæther, forteller at mange studenter opplever boligsituasjonen som krevende, særlig rundt semesterstart. Årlig må mange bruke store deler av studiestarten på boligjakt.

– Det er fortvilende å måtte bruke mye av tid på å lete etter bolig, når vi heller skulle brukt tid på å bli kjent med studentlivet og medstudenter, uttaler Sæther.

Hvert år står tusenvis av studenter i kø for å få studentbolig. De siste årene har det blitt langt flere som vil leie samtidig som det blir færre utleieboliger. NSO frykter det i høst vil bli enda mer krevende for studenter å finne bolig.

– Vi frykter en historisk lang boligkø i høst. Det vil særlig påvirke de nye studentene. Det viktigste tiltaket for å bedre leiemarkedet er å bygge flere boliger slik at tilgangen på leieboliger øker. Vi trenger at politikerne er mer på ballen for å sikre flere leieboliger, både studentboliger og i det private markedet, uttaler studentlederen.

Leder i Norsk Studentorganisasjon, Oline Sæther. Foto: NSO/Skjalg Bøhmer Vold

Bli med på boligdugnad

Direktoratet for byggkvalitet er en del av boligdugnaden.no som er et samarbeid mellom dem, Husleietvistutvalget og Kommunal- og distriksdepartementet som står bak nettsiden der målet er å få flere til å leie ut sine ledige kvadratmetre. Direktør Per-Arne Horne håper flere vil vurdere utleie

– Hvis du er en av dem som lenge har tenkt på å leie ut; nå er tiden inne for å komme i gang med utleie. Spesielt i de store byene er boligbehovet stort, og svært mange studenter har startet boligjakten allerede. Har du en leilighet, et hus eller et rom - les deg opp på kravene til utleie på boligdugnaden.no og kom i gang!

null
Direktør i direktoratet for byggkvalitet, Per-Arne Horne. Foto: DiBK/Alexander Brown

Gjennomsnittspriser per måned for leie av bolig per 9. juni 2024

(sammenliknet med juni 2023)

Leilighet 20 394 kr økning på  kr 1697

Hybel 11 990 kr økning på 713 kr

Bofellesskap 8192 kr økning på 662 kr

Bergen

Leilighet kr 16 272 økning på 2053 kr

Hybel 8628 kr økning på 660 kr

Bofellesskap 6315 kr økning på 411 kr

Trondheim

Leilighet 15 244 kr økning på 1315 kr

Hybel 6647 kr økning på 85 kr

Bofellesskap 6133 kr økning på 207 kr

Stavanger

Leilighet 15 236 kr økning på 2402 kr

Hybel 9589 kr økning på 720 kr

Bofellesskap 6250 kr økning på 611 kr

Hele Norge

Leilighet 12 420 kr økning på 963 kr

Hybel 8372 kr økning på 358 kr

Bofellesskap 5660 kr økning på 235 kr

Tips og råd fra FINN og Norsk studentorganisasjon til studenter som skal leie bolig:

• Ikke inngå en avtale eller betal forskudd uten å ha sett leiligheten først

• Les kontrakten nøye, sjekk oppsigelsestiden og undersøke hva du og utleieren er ansvarlig for.

• Bruk gjerne den digitale husleiekontrakten til FINN som er laget i samarbeid med Forbrukerrådet

• Sett opp en egen konto for depositum

• Sjekk hvordan du skal betale leie, innen når og til hvem.

• Sjekk om det er strøm og internett inkludert i husleien eller om du må ordne dette selv. Dersom strøm ikke er inkludert i leien, spør utleier om hvor høyt strømforbruket er.

• Ta bilder og dokumenter eventuelle skader når du overtar leiligheten,  slik at du ikke får skylden for noe du ikke har gjort

Leder i FINN eiendom, Jørgen Hellestveit
Direktør i DiBK, Per-Arne Horne