Åpner for nominasjon til kulturpris

Riddu Riđđu Festivalen og Senter for nordlige folk deler ut Buošši-prisen under årets Riddu Riđđu festival. Buošši-prisen er en kulturpris som deles ut til personer, lag eller foreninger som har gjort en positiv innsats for å synliggjøre sjøsamisk språk og kultur; enten gjennom sin gjerning eller ved å være et forbilde.

Fjorårets (2023) vinnere av kulturprisen Buošši, Ruth og Per Larsen. Her tok de imot sin pris og sa noen ord. På bilde er også festivalsjef Sajje Solbakk og styreleder Bente Ovedie Skogvang for Riddu Riđđu Festivála, og styreleder Camilla Brattland og daglig leder Svein O. Leiros for Senter for nordlige folk. Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen

Prisutdelerne ber nå folket om forslag på prismottakere. Personen eller personene må ha tilknytning til Nord-Troms: Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Nordreisa, Kvænangen eller Karlsøy.

I Nord-Troms er buošši en person som er flink, ivrig og arbeidsom.

Forslag og begrunnelse sendes senest 24. juni til buossi@riddu.no

Sajje Solbakk, festivalsjef på Riddu Riđđu sier:

“Er ikke den aller beste prisen den du får av dine egne? Det synes hvertfall vi i Riddu Riđđu! Buošši-prisen deles nå ut for tredje gang og vi vet at det er mange ildsjeler i Nord-Troms som fortjener en nominasjon.”

Svein O. Leiros, daglig leder på Senter for Nordlige folk sier:

“Buoššiprisen er en utrolig viktig pris for å synliggjøre og fremheve mennesker som har en ekstra stor drivkraft i deres engasjement for den samiske kulturen. Deres innsats har betydning for oss alle. Jeg håper på mange nominasjoner, ja i fra alle i Nord-Troms kommuner.”

Sajje SolbakkFestivalsjefRiddu Riđđu festivála

Tel:46950573

Om oss

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.

Følg pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riddu Riđđu Festivála på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála