Samler avisene i Finnmark i kraftfull satsing
Amedia satser sterkt på Finnmark, og samler nå sine titler i Finnmark under felles ledelse.

Amedia har de siste årene satset tungt i Finnmark og gått inn som eiere i både Sør-Varanger Avis og Hammerfestingen. Fra før eide Norges største mediekonsern Finnmark Dagblad, Finnmarken, og Finnmarksposten.
Nå har styret i avisene ansatt Arne Reginiussen som daglig leder og ansvarlig redaktør for Amedias aviser i Finnmark. Reginiussen har de siste tre årene jobbet som direktør for nye medier i Amedia i Oslo.
– Vi er veldig glade for at vi nå har fått denne strukturen på plass i nær og konstruktiv dialog med lederne og de tillitsvalgte i hver avis. Vi har jobbet med et prosjekt over tid i tett samarbeid med avisene i Finnmark, og er godt fornøyd med løsningen. Dette er en styrking av avisene, og vi gjør blant annet en kraftig satsing på nye formater, bruk av kunstig intelligens og debatt, sier Renate Slettli Nymo som er regiondirektør og styreleder i Amedia-avisene i Finnmark.
Reginiussen, som tidligere har vært daglig leder og ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten, ser fram til å ta fatt på oppgaven.
– Jeg gleder meg veldig til å få lov å være med å sette retning for de flotte avisene våre i Finnmark. Dette er aviser som jeg kjenner svært godt og har et stort hjerte for. Etter å ha pendlet til Oslo i tre år, så blir det flott å få tilbringe mer tid i Norges flotteste fylke sammen med de utrolig flinke folkene i finnmarksavisene, sier han.
Det viktigste fokuset i tiden som kommer, vil være rekruttering.
– Vi har dessverre hatt utfordringer med lav bemanning, og skal nå gjøre en styrking av staben for å sikre at våre titler skal være de beste på dekning av sine lokalmiljøer også i tiden som kommer. Redaksjonene i Kirkenes, Vadsø og Hammerfest har spesielt behov for å forsterke bemanningen, sier han.
Det siste året har Reginiussen vært styreleder i Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten. Han gikk ut av styrene i mai da han bestemte seg for å søke på den nye redaktørstillingen, som har vært utlyst internt i Amedia-konsernet.
Som følge av endringen i lederstruktur, vil dagens ansvarlige redaktør i iFinnmark, Finnmark Dagblad, Finnmarksposten og Finnmarken, Stian Eliassen, gå over i stillingen som utviklingsredaktør. Frode Nielsen Børfjord i Sør-Varanger Avis blir politisk redaktør i Finnmark, etter enighet med de tillitsvalgte i avisene. Eliassen og Børfjord vil inngå i ledergruppen, som vil ha svært god geografisk spredning i fylket.
– I tillegg til Stian og Frodes nye roller, skal det på plass sterke lokale redaktører i hver enkelt tittel. Jobben med å lande kabalen vil ha sterkt fokus den nærmeste tiden, sier Reginiussen.
– Nye formater, kunstig intelligens og ikke minst fremtidens lesere stiller krav til at vi ligger i forkant av utviklingen, for å være aktuelle og relevante for vårt publikum. Denne kraftsamlingen av titlene gir rom for å sette inn dedikerte ressurser på utvikling, og det er helt nødvendig om vi skal være med også i fremtiden. Jeg har vært sentral i den digitale utviklingen av iFinnmark siden starten i 2015, og er svært motivert til å lede utviklingen for denne kraftsamlingen i årene som kommer, sier Stian Eliassen.
– Jobben som politisk redaktør for alle Amedias aviser i Finnmark er en posisjon jeg nå går til med sterk motivasjon og stor iver. Finnmark er et svært spennende fylke, med mange store utfordringer, ikke minst i forhold til Russland. Bak oss ligger en tid med Barentssamarbeid, Arktisk råd og det internasjonale rådet for havforskning, og ivaretakelsen av Norges interesser på fiskeriområdet. Nå er det en ny tid med både uvisshet, men også nye muligheter for fylket. Jeg skal følge utviklingen av Finnmark tett både lokalt og regionalt, og sette fokus på de viktige debattene for folk som bor og lever i alle deler av fylket, sier Frode Nielsen Børfjord.
Arne Reginiussen har i sin nåværende stilling i Amedia hatt ansvar for Amedias podkastsatsing og Amedias eierskap i Moderne Media gjennom styret der. Reginiussen vil fortsette sitt engasjement i Moderne Media.
Reginiussen tiltrer umiddelbart og vil fullt ut være på plass fra 1. august.
Kontakter
Renate Slettli Nymo, regiondirektør og styreleder i Amedia-avisene i Finnmark - telefon 952 73 648
Arne Reginiussen, daglig leder og ansvarlig redaktør i Amedia-avisene i Finnmark - telefon 952 45 385
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom