XPENG overbeviser igjen i verdens største elbiltest El Prix – unik kombinasjon av pris, rekkevidde og ladehastighet

Den nye mellomklasse-SUVen XPENG G6 presterte svært godt under krevende forhold i NAF El Prix og følger med det overbevisende opp i hjulsporene til fjorårets rekordtaker, XPENG G9. Med disse resultatene bekrefter nykommeren at også XPENGs rimeligere SUV leverer både på rekkevidde og ladeeffekt.

Motor

Denne uken arrangerte NAF og deres samarbeidspartnere årets El Prix sommertest. Dette er verdens største elbiltest med hele 26 deltakende biler. Av årets testbiler er det få som leverer en så god kombinasjon av pris, rekkevidde og ladehastighet som XPENG G6. Under svært krevende og kalde forhold gikk bilen hele 530,7 kilometer. Det er svært tett på bilens oppgitte WLTP-rekkevidde på 550 kilometer. Dette førte til en sterk tredjeplass basert på avvik fra oppgitt rekkevidde. Takket være bilens 800 volts-teknologi leverte den også svært imponerende tall under ladetesten. Det 87.5 kWh store batteriet ladet fra 10-80% på i underkant av 20 minutter, som er oppgitt ladetid og dermed innfrir XPENG G6 som lovet. Bilen oppnådde en ladehastighet på imponerende 264 kW. Det er kun 55 kW bak rekorden XPENG G9 satte under under fjorårets test på imponerende 319 kW. Det er svært imponerende sett opp mot prisforskjellen.

Befester merkets posisjon som ledende på elbilteknologi

XPENG har kun vært i salg i Norge siden 2020, og merket er allerede i ferd med å markere seg som et svært konkurransedyktig alternativ for kresne norske elbilkunder. Med bakgrunn i at både flaggskipet XPENG G9 og sedanen XPENG P7 imponerte stort i fjorårets test var det knyttet store forventninger til XPENG G6. Da er det ekstra gledelig for norgessjef i XPENG Claes Persson å få bekreftet at årets nyhet fra elbilmerket så absolutt lever opp til forventingene.

– I løpet av de årene XPENG har vært tilstede i Norge, har vi rukket å sette nye standarder innen både rekkevidde og ladefart. Det løsnet for alvor i fjor med de imponerende resultatene til flaggskipet XPENG G9 og den oppdaterte versjonen av XPENG P7. Opplevelsen er derfor enda bedre når vi nå fortsetter å overbevise med den folkelige nykommeren XPENG G6. Vi fortsetter å levere og befester med dette vår posisjon som et av de beste elbil-merkene på markedet, uttaler en fornøyd norgessjef i XPENG, Claes Persson.

Han peker på at resultatene til den linjelekre mellomklasse-SUVen imponerer uavhengig av pris, men at resultatene er ekstra imponerende når man vet at bilen koster fra kun 410.000* kroner med så og si alt utstyr inkludert (*eks. frakt- og leveringskostnader). Den testede modellen XPENG G6 AWD performance koster fra 500.000* kroner (*eks. frakt- og leveringskostnader). Da får man en bil som akselerer fra 0-100 km/t på 4.1 sekunder og som altså tilbyr svært imponerende rekkevidde og ladehastighet.

Om oss

XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 50 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene P7, G9 og nye G6. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.

Oppdatert XPENG G9 tilbyr nye, smarte løsninger og økt nyttelast15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den romslige og smarte elektriske vinneren av Folkets Favoritt-kategorien i Årets Bil-kåring, XPENG G9, får nå en fornyelse som gjør livet enda mer behagelig for sjåføren. Modellen som kan hurtiglade med opptil 300 kW takket være 800V-teknologi, blir nå enda mer brukervennlig ved at den oppdaterte modellen tilbyr trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Dette gir XPENG-eiere enda mer frihet til å bruke sine favorittapper underveis. I tillegg kommer det en rekke forbedringer i interiøret, og ekstra gledelig for norske kunder er det at den maksimale nyttelasten har blitt økt. Bilen forventes å være tilgjengelig hos de norske agentene til høsten.