Grappa Musikkforlag AS

Ola Kvernberg ute med den etterlengtede "Steamdome III: Beyond the End" med Trondheim Symfoniorkester

Del

I 'Beyond the End' forener Ola Kvernberg rytmisk energi og symfonisk slagkraft i et verk som utfordrer alle konvensjonelle musikksjangre.

Foto: Nina Djærff
Foto: Nina Djærff

LYTT HER

Det er tre år siden det kritikerroste albumet “Steamdome II: The Hypogean” boret seg inn i norsk musikkhistorie. Nå forsterker Ola Kvernberg besetningen med 60 musikere fra Trondheim Symfoniorkester, fyrer opp gravitasjonstoget, og sikter på å skyte deg ut i stratosfæren - Beyond The End. 

I 'Beyond the End' forener Ola Kvernberg rytmisk energi og symfonisk slagkraft i et verk som utfordrer alle konvensjonelle musikksjangre. Som alltid uten reiseforsikring, men med et knippe av norsk rock og jazz mest innovative instrumentalister og et topp- trent symfoniorkester som lokomotiv.

Likeverdig symfoni

Med 'Beyond the End' har Kvernberg laget et dypt personlig verk som, i enda større grad enn tidligere, under- streker en enorm allsidighet og urokkelig vilje til å pushe musikalske grenser. Resultatet er en 62-minutters sjangerlek hvor Kvernberg inviterer den klassiske tradisjonen til samtidsdans med elektriske stormvinder og symfoniske adrenalinkick, breakbeats, synther, pauker, fløyter og elektronikk på et skyhøyt nivå. Som Kvernberg selv påpeker: — Historien mangler ikke eksempler på band som låner symfoniske fjær, men det er få eksempler på hele symfonier hvor alle aktører har en like viktig rolle.

62 minutter lyttefest

'Beyond The End' er langt fra polerte, ett minutt-lange bængers skreddersydd for et utålmodig publikum. Du skal likevel ikke se bort fra at det er en symfoni i tre satser som runger ut over arenaer og festivalområder de neste årene. Den progressive, dansbare klubbestetikken som fra før preger Steamdome-universet er sentral også på dette dobbeltalbumet.

'Steamdome III: Beyond the En' ble urframført som avslutningskonsert foran mer enn 3000 publikummere på Olavsfest i Trondheim. Det overordende temaet for festivalen var 'tillit'. — Spennvidden på utøvere i dette giga- prosjektet ligner i grunn på publikummet vårt: 20-70åringer - en tjukk, en tynn, en høy og en lav. Om denne turen blåser brillene av deg, gjør deg varm i kinna eller gjør deg lynforbanna - så er det garantert noen på scena som føler akkurat det samme som deg. I 'Beyond The End' kan alle finne noe å relatere seg til, og jeg tror tilliten til det ukjente bygges gjennom det kjente. Det høres kanskje ambisiøst ut - men det er det jo også!

Besetning

Som en av Norges mest allsidige musikere og komponister var det møtet med klubbmusikken som skulle tenne gnisten Ola trengte for å starte toget Steamdome i 2017. Debutalbumet utviklet seg raskt til bandet Steamdome, og et av de mest oppsiktsvekkende kommersielle gjennombruddene for en norsk jazzmusiker var et

faktum. Steamdome består i dag av Ola Kvernberg, medprodusent/trommis/perkusjonist Erik Nylander (Liarbird, Mechanical Fair), trommis Olaf Olsen (Bigbang, Fra Det Onde), bassist Nikolai Hængsle (Band of Gold, Bigbang, Møster), gitarist Øyvind Blomstrøm (Orions Belte) og organist/synthist Daniel Buner Formo (Trondheim Jazzorkester). Trondheim Symfoniorkester, ledet av dirigent Nick Davies (Royal Philharmonic Orchestra), med Daniel Turcina som konsertmester. På albumet gjester også gitarist Hans Magnus «Snah» Ryan og vokalist Kirsti Huke.

Albumet er spilt inn i Monkeybar Studio (Skarnes), Liarbird Studio og i Olavshallen (Trondheim). Albumet er mikset av Jørgen Træen og mastret av Helge Sten.

Referanser

Beyond the End er en interstellar reise med musikalske nikk til bl.a. Krzysztof Penderecki, Prodigy, Gustav Mahler, Maurice Ravel, Igor Stravinsky, John Coltrane, Steve Reich, Hamlet Gonashvili, The Heliocentrics og Arvo Pärt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Nina Djærff
Foto: Nina Djærff
Last ned bilde
Cover av Julian André Vedeler
Cover av Julian André Vedeler
Last ned bilde
Foto: Ole Martin Wold
Foto: Ole Martin Wold
Last ned bilde

Lenker

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum. 

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Building Instrument er tilbake med nye drømmende låter, glitrende synth-teksturer og tekster om månen, ånder, dyr, og om å være i livet.14.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding

Den Bergens-baserte trioen Building Instrument - Mari Kvien Brunvoll, Åsmund Weltzien, Øyvind Hegg-Lunde slipper sitt nye album "Månen, Armadillo" i dag. Mens pop-sensibiliteten filtreres gjennom eksperimentell estetikk, søker de fargerike melodiene og forførende teksturene seg mot avantgarde lydkunst. Vil du høre fløyelsmyke toner avbrutt av sjelsettende vendinger eller en bil med start-trøbbel, har du kommet til riktig sted. Her har du et uimotståelig album hvor den tilsynelatende popete overflaten skjuler en hel underverden av utforskende improvisasjon.

Building Instrument returns with new sounds full of dreamy pop hooks, sparkling synth textures and beguiling lyrics about the moon, spirit, animals and the experience of simply being alive.14.3.2025 09:00:00 CET | Press release

Norwegian trio Building Instrument - Mari Kvien Brunvoll, Åsmund Weltzien, Øyvind Hegg-Lunde - releases their fourth album on Hubro today called "Månen, Armadillo". As the pop sensibility is filtered through an aesthetic of playful experiment, the gorgeous, brightly hued tunes and seductively shiny textures share house room with avant-garde sound-art. If you want to hear delicious ear candy intersected by spooky instrumental vignettes or a brief snippet of a car engine stalling, here’s where to find it. The result is a compulsively listenable album whose deceptively poppy surface unpeels to reveal a whole underworld of intensely-worked immersive improvisation.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye